Ilustrační FOTO - Wikimedia commons

Norská fregata šla po cvičení NATO ke dnu

Fregata norského námořnictva Helge Ingstad, která se ve čtvrtek ráno srazila s tankerem, měla vypnutý polohový systém. Pro ostatní lodě tak byla hůře viditelná, uvedla agentura DPA. Válečná loď se totiž vracela ze monstrózního cvičení útočného vojenského paktu NATO Trident Juncture. A v tu chvíli do ní poblíž ropného terminálu Sture narazil velký tanker Sola TS plující pod maltskou vlajkou.

Mluvčí námořnictva Torill Herlandová řekla norskému deníku Bergens Tidende, že »žádná válečná loď na světě nemá AIS zapnutý«. AIS je zkratka pro automatický identifikační systém, který udává přesnou pozici lodě, její velikost, rychlost a jméno. Z tohoto důvodu ji ostatní lodě mohly lokalizovat jen pomocí klasického radaru. Fregaty typu Helge Instad jsou navíc konstruovány tak, aby byly na radaru viditelné co nejméně, byť nejde o klasickou tzv. neviditelnou loď, tedy s technologií stealth.

Zbytečná »hračka« za pět miliard

Loď byla těžce poškozena a dosedla na mělké dno fjordu blízko pobřeží. Norské ministerstvo obrany fregatu účetně hodnotí na 190 milionů eur (4,9 miliardy Kč)!

Policie a státní komise pro havárie mají nyní za úkol zjistit, proč se moderní válečná loď s tankerem srazila. Internetový server Aldrimer.no v pátek uvedl, že tanker i dispečink námořní dopravy fregatu před hrozící srážkou varovaly. Lodivod tankeru naloženého 625 000 litry ropy prý Helge Ingstad viděl. Posádka fregaty mu ale měla odpovědět, že má vše pod kontrolou. Zdroje těchto informací si kvůli pokračujícímu policejnímu vyšetřování přály zůstat v anonymitě. Námořnictvo ani pobřežní stráž pochopitelně podle ČTK nechtěly tuto zprávu komentovat.

Záchranáři podle norského deníku Aftenposten na konci týdne pracovali na tom, aby loď připoutali lany k pobřeží. Poté měla být zbavena veškeré munice a paliva, vyzdvižena a následně odtažena do námořní základny Haakonsver vzdálené 34 kilometrů od místa havárie.

Norská ropná a plynárenská společnosti Equinor v pátek obnovila provoz terminálu Sture, který ve čtvrtek z preventivních důvodů uzavřela. Předchozí zprávy o rozsáhlém znečištění pobřežních vod v důsledku kolize se oficiálně nepotvrdily (patrně by neprospěly žádanému pozitivnímu obrazu NATO). Norská pobřežní správa proto pro jistotu uvedla, že z lodi uniklo jen menší množství paliva...

Po kolizi bylo lehce zraněno osm osob ze 137 lidí na palubě. Třiadvacetičlenné posádce tankeru se nestalo nic.

Fregata se dostala do provozu v roce 2009, na délku měří 133 metrů, na palubě měla vrtulník a byla rovněž vybavena torpédy a raketami. Je jednou z pěti fregat norského námořnictva, které země s nejhezčími fjordy na světě zakoupila v letech 2006-11 od Španělska.

(rj)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.9, celkem 21 hlasů.

(rj)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


e173rb
2018-11-13 21:43
Koukám, NATO je již plně připraveno k operaci Barbarossa II., o
jejímž úspěchu tentokrát nemůže být nejmenších pochyb. Válečnou
fregatu dokáže poslat ke dnu jedině nejničivější zbraň současnosti
- rozzuřený tanker a české pandury nezdolá nic než podlá Škoda
Fabia. Rusové, třeste se!
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.