Ilustrační foto - wikimedia commons

Světla a stíny Ejpovických tunelů

Vyrážím na Plzeň. Při výjezdu z Ejpovic vlak nezahýbá vpravo (je tam jedna kolej vytrhána), ale pokračuje rovně po přeložce prohlubujícím se zářezem. Poznávám místo, kde před 28 měsíci stál obří razící štít Viktorie. Vlak vjíždí do tunelu. Nekonečná jízda. Nový tunel měří 4,1 kilometru. Je nejdelší v republice. Hlavní koridorovou trať zkracuje asi o 6,1 km. Protože ho vlaky teprve zajíždějí, jezdí rychlostí ani ne 50 km/hod.

Konečně vyjíždíme u Plzně Doubravky. Smutný je pohled na dnes již starou trať. Jedna kolej je vytrhána včetně stožárů elektrizace, druhou začínají trhat. Z Plzně Hlavního nádraží České dráhy organizují náhradní autobusovou dopravu do Chrástu u Plzně a Rokycan. Zatím jednokolejná přeložka nemá pro osobní vlaky dostatečnou kapacitu.

Svezu se s ní do Doubravky. Přicházím k portálům tunelů. Slyším dunění. Za chvíli se z jižního tunelu vynoří rychlík na Plzeň. Krátce po něm vyjíždí Pendolino.

Chce se říci: »Kvalitní práce!« Není však ještě zdaleka hotovo. Navíc nad souborem investic koridor Rokycany mimo – Plzeň Doubravka mimo visí stíny. Prvním je značné zpoždění v důsledku zdlouhavé přípravy projektu, jeho zdlouhavého schvalování, odvolávání se neúspěšných uchazečů o realizaci této tučné veřejné zakázky (dle projektu 10 mld. Kč, vysoutěženo za 5 mld. Kč, realita bude kolem 6 mld. Kč) a těžkých geologických podmínek ražby obou tunelů.

Druhým stínem je likvidace dnes už »staré trati« mezí Chrástem u Plzně a Plzní Doubravkou a její zjednokolejnění mezi Chrástem a Ejpovicemi. V Chrástu se měl postavit malý železniční triangl a vlaky od Radnic se měly vést přímo do Plzně. V zastávce Chrást město bylo možné přistavět druhou kolej pro motoráček do Ejpovic. Nové řešení, dovedení motoráčků z Radnic do Ejpovic a přestup na vlaky Rokycany – Plzeň, prodlužuje dopravu cestujících z Radnic do Plzně, kam lokálka spáduje.

Proti přijatému řešení se bouří nákladní železniční přepravci. Právem se obávají nedostatečné kapacity nové trati. Tu, jak je známo, odnáší především nákladní železniční doprava. Na přeložce chybí zastávky Kyšice a Červený Hrádek. První se ještě možná postaví (kolik to ale bude stát navíc?), druhá ne. Radní města Plzně ji odmítli zaplatit, a tak investor – Správa železniční dopravní cesty – rozhodl zastávku nestavět. Následně se změnil i projekt modernizace – z dvakrát dvou dvoukilometrových jednokolejných tunelů se zastávkou mezi nimi na jedenkrát dva čtyřkilometrové jednokolejné tunely.

Jak mně vysvětluje zdejší stavbař, projekt se rodil těžko. Rozhodnuto bylo již roku 2000, a když už se jednou špatně rozhodlo, nebude se rozhodnutí měnit, byť tomu žádné větší komplikace nebrání. Požadavek zachovat starou trať prý způsobil, že se stará trať urychleně likviduje i za cenu nutnosti dočasně provozovat náhradní autobusovou dopravu. Zatím jednokolejná přeložka na osobní vlaky nemá kapacitu. Že jsou místní chlapi pobouřeni, netřeba zdůrazňovat.

Jan ZEMAN


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.1, celkem 9 hlasů.

Jan ZEMAN

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


pleningeri
2018-11-21 19:25
Z pohledu "mašinfíry" je to pěkné :
"https://www.youtube.com/watch?v=QxzGA-k_Ev4"
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.