Odmítám oslabování pozic ČD ve prospěch zahraničního kapitálu

Mám pocit, že se ministr dopravy Dan Ťok směje do očí nejen svému předsedovi vlády, ale především široké veřejnosti. Ty tam jsou pryč sliby, že nebude docházet k žádné privatizaci a podporován bude národní dopravce v osobní železniční dopravě, aby obstál při tzv. liberalizaci osobní železniční dopravy.

Od  ministerstva dopravy na osm let na trati z Bohumína do Ostravy dostal prostor RegioJet místo ČD. Na tratích Praha - Tanvald, Rumburk - Kolín, Praha - Rakovník a Praha - České Budějovice přes Příbram bude tři roky od příštího roku jezdit ARRIVA. Takto vymezený prostor pro ČD je z hlediska preference národního dopravce smrtící, z hlediska dopravní politiky nekoncepční.

U společnosti ARRIVA prostor dostává firma, která je součástí koncernu Deutsche Bahn. Ostatně RegioJet v podpoře zahraničního kapitálu nezůstává pozadu. Prostor nedostává národní dopravce, ale zahraniční kapitál. Vnímám ten problém jako  závažný. Liberalizace ČD mnoho neušetří, a pokud by na zmíněných tratích nejezdilo souběžně více dopravců, ani výrazně neovlivní ceny. Takto pojatá liberalizace ale přelije veřejné finanční prostředky do soukromých firem, místo podpory národního přepravce. Soukromé podnikání za trvalé státní dotace je výnosné a přináší jistý zisk. Třeba v tomto případě vylepší hospodářský výsledek německého koncernu Deutsche Bahn. Závislost České republiky na zahraničním kapitálu se dlouhodobě prohloubí.  Je tedy namístě si položit otázku: Koho a jaké zájmy hájí ministerstvo dopravy využívající ke své dopravní politice nekoncepční liberalizace směrnice Evropské komise?

Stanislav GROSPIČ, poslanec a místopředseda ÚV KSČM


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.7, celkem 52 hlasů.

Stanislav GROSPIČ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


ferdaholub
2018-12-06 09:21
Nevidím jinou cestu, než zahnat všechny ty, kteří pracovali a pracují
od převratu na vedení státu a ovlivňují ve zvýšené míře jeho
chod,zahnat na malý dvůr a trochu je popohnat velkým pasteveckým
bičem.Jejich činy si budou v dlouhé budoucnosti negativně připomínat
naši potomci!!!
pleningeri
2018-12-04 13:06
Že ČSD, ČD jsou pozůstatek komunismu, neschopné konkurence či
zbytnělý nefunkční moloch tvrdili všichni ministři dopravy od
restaurace kapitalismu. Tak dlouho železnici reformovali až ji
zdeformovali. Kupodivu, vlaky stále ještě jezdí, občas i nějaký
nákladní. Jen nádraží zejí prázdnotou, kolejiště modernizací
notně zhubla. Vlaky se neřadí, neposunují, není co a není ani kam.
Všechno je na silnicích. No tak sem ještě pustíme molochy z Německa a
Francie a dopadne to jako s vodou, kanalizací, elektřinou, uhlím,
ocelí, ... Stát je špatný hospodář pokud mu velí všehoschopní
sabotéři.
hajek.jiri51
2018-12-04 12:47
Proč nejsou ČD konkurenceschopné? Poč se jim nevyplatí to co se
vyplatí druhým?
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.