Problém zvaný administrativa

Osm set padesát úřednických míst se má v resortech zrušit. Z toho asi polovina nebyla obsazena a přidělené peníze si rozdělili ostatní, kteří prý obhospodařovali neobsazené agendy. Je to mnoho nebo málo?  Těžko říci, když mezi těmi, které to postihne, jsou ti, kteří mají nárok na důchod a odešli by v brzké době stejně. Nevím, co se stane, když se úřady tak zeštíhlí? Asi nic. Jen pár úředníkům přibude agenda. Budou ji muset zvládnout, protože »úřední šiml« potřebuje potravu. A v tom je problém. Dnes kdekdo kritizuje úředníky, ale proč vůbec je jich tolik? Oni to nezavinili a ani nemohou ovlivnit. V mém městě před listopadem pracovalo »na ouřadě« úředníků tolik, že bys je spočítal skoro na prstech. Vešli se do několika místností ve dvou patrech jednoho domu na náměstí. Dnes je to »úřad« s velkým počtem lidí a dvěma domy navíc, s pěkným pracovním prostředím, novým nábytkem a ostatním zabezpečením. Kromě toho je tu i finanční úřad a i ten má své úředníky a svou budovu. Lze jistě namítnout, že ubyly »okresy«, že správa se posunula blíže k lidem. To je jistě pravda, když však počet míst, které se »z okresů« přesunuly do větších měst či střediskových center okresu, ani tehdy by nárůst počtu úředníků nebyl tak velký, k jakému po Listopadu skutečně došlo. A to nepíši o Úřadu práce a dalších podúřadech, které musely z důvodů nárůstu administrativy vzniknout.

Kde je tedy zakopaný pes? Prezident v jednom svém vystoupení se zmínil o tom, že úředník si musí vždycky vymyslet práci, když se už stal úředníkem. To není přesné. Úředník je tu proto, že někdo či něco nad ním vytvořilo agendu. A když je už agenda, musí být úředník. Tedy řada úředníků. Mnoho formulářů a třeba i dalších agend. Vlády, které od Listopadu vládly naší zemi, samy vytvářely nové agendy a tedy i nová místa. Nekontrolovaně se úřady rozrůstaly na všechny strany. A noví úředníci museli plnit nová zadání a dostávali nové platy, které občas chtěli i zvyšovat, nové židle a stoly, nový papír, který bylo nutné spotřebovat.

Nedivím se těm úředníkům, že vůbec jsou. Nemohou za to. Nedivím se ani, že se nechtějí pustit své práce, ani jejich šéfům, kteří se brání, nebo budou bránit snižování úřednických míst. Někdo agendy bude muset zabezpečovat. Agendy, které si oni nevymysleli. A že by zmizeli s digitalizací či sjednocením nepřehledného množství dotazníků a žádostí vyžadovaných každým úřadem zvlášť, nevěřím. Problém je nahoře. Pokud odtud se neučiní přítrž »papírování«, pokud zákony a nařízení nebudou podporovat nárůst administrativy, pokud nebudou vymýšleny nové, jež bude potřeba zabezpečovat, nepomůže jednorázové snížení počtu úředníků. Problém totiž nezačíná u jednoho samého úředníka, ale u těch, kteří ony zákony a nařízení vytvářejí a schvalují. Jinak krok Babišovy vlády nekritizuji, ale schvaluji. Někde se totiž začít musí a tato vláda vlastně jen řeší to, co jí zanechaly po sobě vlády dřívější, tedy i těch, kteří jsou dnes v opozici.

Jan PEHE


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 7, celkem 20 hlasů.

Jan PEHE

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Gartouzek
2018-12-06 08:45
Není hlavní problém právě v oněch platech? Pochybuji, že při
rozdělování peněz z neobsazených míst dostanou nejvíce řadoví
úředníci, kteří jsou přetížení prací. To by pak mohli mít víc,
než jejich nadřízený. Spíše se tyto peníze přelévají do odměn
těch, kteří rozhodují o počtech pracovních míst. Čím více má
vedoucí ouřada pod sebou pracovních míst, tím má vyšší plat. A
čím více neobsazených míst, tím vyšší odměny pro ty nejvyšší
ouřady.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.