Poslanec Jakub Janda. FOTO - wikimedia commons

Janda to přepískl, ale má imunitu

Mandátovému a imunitnímu výboru přišly dva podněty, kterými by se měl zabývat. Týkají se poslance, bývalého reprezentanta ve skocích na lyžích, Jakuba Jandy (ODS) kvůli jeho vyjádření při říjnových interpelacích na premiéra ve Sněmovně na adresu Českého svazu bojovníků za svobodu.

Když se jednalo o dotacích z eráru, Janda s nimi nesouhlasil a volil ne právě vybíravá slova. »Není jistě úkolem poslanců a vlády mluvit o spolkové činnosti občanského života, pokud neporuší zákony této země. Je však bytostně amorální, aby pofidérní spolek adoroval bývalé estébáky, konfidenty, komunistické policajty a jiné přisluhovače režimu, který se v tomto státě držel 40 let za pomoci vražd a sovětských tanků, z veřejných peněz,« prohlásil poslanec na adresu jiného poslance – konkrétně Zdeňka Ondráčka (KSČM), kterému svaz udělil medaili za péči o památníky válečným obětem.

»Už nám přišly dva podněty – první 4. ledna z Národní centrály pro boj s organizovaným zločinem, která ho obdržela od Svazu bojovníků za svobodu. Ta konstatovala, že nenaplňuje skutkovou podstatu trestného činu a eventuálně přichází v úvahu disciplinární řízení. Druhý, totožný podnět jsme dostali dnes, je od Obvodního úřadu pro Prahu 1, u něhož správní řízení o přestupku probíhá,« informoval náš list předseda mandátového a imunitního výboru Sněmovny Stanislav Grospič (KSČM). Členové výboru mají možnost se s podněty seznámit, výbor se jimi začne zabývat, ale v současnosti ani jedna věc podle Grospiče nesplňuje předpoklady pro zahájení případného disciplinárního řízení.

Předseda mandátového a imunitního výboru Sněmovny Stanislav Grospič (KSČM).

»Pokud by vůbec někdo k takovému kroku dal podnět, tak by se mandátový a imunitní výbor stejně musel zabývat vypořádáním se s indemnitou (neodpovědnost poslance za projevy ve Sněmovně, pozn. red.), protože projev člena zákonodárného sboru před orgány Sněmovny, a k tomuto došlo při interpelacích, je kryt svobodou verbálního projevu před orgány Sněmovny. Teprve až bychom se s tím vypořádali, bychom mohli postupovat dál,« dodal Grospič s tím, že orgány činné v trestním řízení, ani obvodní úřad nemůže sám o sobě dát podnět k disciplinárnímu řízení, nebo k projednávání přestupku. Přestupková imunita byla zrušena, výbor by případný přestupek projednával pouze v případě, že by si to poslanec výslovně přál.

(ku)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.4, celkem 21 hlasů.

(ku)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


fronda
2019-01-12 22:01
Ano, za socialismu se skoro každý měl fajn. I v celosvětovém
měřítku platí, že za komunisty zůstalo méně obětí, než za těmi
ostatními. Včetně Číny a Ruska. Tam pravidelně se opakující
hladomory přestaly až za vlády komunistů. Excesy určitě byly, ale
komunisti Stalinovu sochu zbourali, zatímco Churchillova socha byla po
roce 90 postavena. A jak se Británie chovala ve svých koloniích, proti
tomu byl Stalin břídil.
mira.ben
2019-01-11 21:26
A vzhledem k počtu obětí Stalina a Mao Ce-Tunga mluvit o tom, že
"zabili mnohem méně lidí, než jakýkoliv jiný režim" je
ubohé. Komunismus je unikátní v tom, že ubližuje především lidem
vlastní země - hladomor na Ukrajině, genocidy v Číně, likvidace
inteligence v Rusku...
mira.ben
2019-01-11 21:18
Odstranit bídu? Takže tím chcete říct, že ti, kteří s režimem
nesouhlasili se měli vlastně fajn? Zajímavé, že v dnešním režimu
vám nikdo nebrání studovat, protože vám emigrovala tetička a nikdo
vás neposílá do lágrů za protirežimní básničky. Važte si dnešní
doby, soudruzi. Kdyby totiž bylo po vašem, ale naopak, tak tenhle web je
zrušenej a pan Hájek v lochu.
fronda
2019-01-11 20:38
To byla reakce na bílý teror, rozpoutaný poraženými vykořisťovateli
za podpory Západu. Vždyť zoufalá doba si žádá zoufalé činy.
Přesto se komunistům povedlo odstranit bídu a nezaměstnanost. Zabili
mnohem méně lidí, než jakýkoliv jiný režim.
mira.ben
2019-01-11 10:56
Není to tak dávno, co jsem viděl rozhovor s nějakým historikem a ten
na otázku bratří Mašínů odpověděl toto: "Zoufalá doba si
žádá zoufalé činy." Bratři Mašínové utíkali v době, kdy
komunistický režim neváhal střílet každého, kdo se pokusil překonat
hranici a posílat do lágrů každého, kdo se proti režimu byť jen
slovně vyjádřil (například básník Zahradníček)
hajek.jiri51
2019-01-11 02:24
Nemylte si pojmy. Pokud za základ politické kultury berete možnost
špinit, tak potom možná za základ svobody a demokracie berete, proč
ne, i možnost vraždit. Jak si to namlovali jistí Mašíni jinak to
pravičácké modly. Dokonce o tom mohli "svobodně" kázat
děrem v školách. Pane Prchale, to jste si měl zjistit při
"donáškách" po návratech ze svých
"předrevolučních" flákaček po Západě. Tak se za tu
možnost přece platilo. Nebo ne?
mira.ben
2019-01-11 00:07
o.motl: A já se jim ani nedivím, když Spolku bojovníků za svobodu
předsedá člověk, který za žádnou svobodu nikdy nebojoval...
mira.ben
2019-01-11 00:06
A na to jste přišel jak? Pokud vím, tak Janda je ve sněmovně teprve
první volební období, takže z čeho usuzujete, že svoji primitivnost
prokazuje podle toho, kdo je u moci? Když u moci zatím za tu dobu byla
jen jedna vláda. Tady jde zkrátka o to, že s jeho názory nesouhlasíte,
tak se ho snažíte za každou cenu dehonestovat. V podstatě se od pana
Prchala moc nelišíte.
o.motl
2019-01-11 00:05
Zdejším rudým nokům připomínám, že z Vodičkova spolku postupně
odešli veterán od Tobruku Pavel Vranský, poslední ženy, které
přežily Lidice, Eva Lišková, která přežila Osvětim a Jarmila
Doležalová, která přežila vyvraždění Ležáků.
fronda
2019-01-10 21:25
Spíš by se měli komunističtí poslanci příslušně vyjádřit o
pravičáckých spolcích.
mira.ben
2019-01-10 21:11
Tak pro takovou nadsázku opravdu pochopení nemám, to máte pravdu. A za
základ té vaší "politické kultury" beru i to, že Janda
může svobodně vyjádřit svůj názor, aniž by ho měl za to někdo
lynčovat u parlamentního bufetu...
hajek.jiri51
2019-01-10 20:06
Milý Míro.Ben-e. Naletěl jste na nadsázku jako pták Ojojoják na
čerstvě pokosené pole pšenky. Uvažujte raději nad
"kvalitou" politické kultury zmíněného než jak vysoko či
daleko doskočil. Inu není, hlavně pro zapomětlivé, nad ODS.
mira.ben
2019-01-10 19:02
Nic moc? Já vyhrát Turné čtyř můstků, tak jásám radostí. Kdo ví,
jak dlouho budeme na dalšího českého vítěze Turné čekat. Pokud se
ho vůbec ještě někdy dočkáme. A s tvrzením, že je to prospěchář
teda nesouhlasím a nerozumím mu. Janda v roce 2008 vstoupil do ODS a tam
je dodnes, předtím nebyl členem žádné strany. Kde je to vaše
"kam vítr, tam plášť"?
jaryn
2019-01-10 18:01
Skákat uměl "jakštakš" nic moc, ale jinak je to typický
prospěchář s vymytým mozkem, kam vítr tam plášť, o něčem
smysluplném se v parlamentu nevymáčkne, nemá na to.
mira.ben
2019-01-10 17:57
Ano, tohle je přesně váš styl. Je vidět, že jste se nezměnili.
Chtít někoho zmlátit za to, že si dovolí říct něco, na co má dle
zákona právo...nechutné. Jandy si vážím, i když s ním ne vždy
souhlasím. Lepšího skokana teď zase dlouho mít nebudeme. Koudelka sice
skákal letos dobře, ale na vítězství na Turné to ani náhodou nebylo.
hajek.jiri51
2019-01-10 16:36
Pár přes nevymáchanou hubu někde v přítmí parlamentního bufetu by
taky imunitu nenabouralo ...
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.