Ilustrační FOTO - Pixabay

Venkov bez dopravy

Polsko loni dovezlo na milion ojetých aut, dvakrát více než vyrobilo nových. Poláci, kteří na nové vozy nemají, si stěžují hlavně na slabiny veřejné dopravy.

Skoro dvě pětiny z více než 38 milionů obyvatel Polska žijí na venkově. A podle odhadu experta Marcina Kiciňského až 14 milionů Poláků žije v městečkách a vsích, kde přístup k veřejné dopravě vůbec nemají, uvedla agentura AFP. Jistě i proto jsou Poláci čím dál motorizovanější: na tisícovku obyvatel připadá 571 aut, což je více než ve Francii (479) či v Německu (555) nebo v ČR (necelých 500).

Chabé spojení veřejnou dopravou na venkově, způsobené i zrušením mnoha místních vlaků, představuje mimo jiné formu sociálního vyloučení, dopadající zejména na mladé a staré lidi a na zdravotně postižené, zaznělo na konferenci o občanských právech, uspořádané ve Varšavě ombudsmanem Adamem Bodnarem na závěr jeho působení v této funkci. »V naší osadě Pogorzelce (ležící ve známém Bělověžském pralese na východě Polska) a v sousedních obcích máme jen dva spoje denně, ale jen přes týden. V sobotu ani v neděli nic nejezdí,« říká starosta Aleksander Dackiewicz. V osadě, postižené odchodem mladých lidí, průměrný věk dosahuje 70 let. Absence dostupné dopravy tu trestá starší lidi bez řidičského průkazu, kteří si nemohou zajet nakoupit, vydat se k lékaři nebo na mši.

»I když ve městě vše vyřídí za hodinu, před návratem musejí čekat na zpáteční spoj pět či šest hodin. V létě se to dá vydržet, ale v zimě, s 30 centimetry sněhu jako teď, je to horší,« říká Dackiewicz.

Škola jen dosažitelná

Žádné zlepšení není na obzoru: přepravce, kterým je společnost Arriva, patřící německé skupině Deutsche Bahn, oznámil, že v létě zruší svou službu v regionu, protože ji nepovažuje za dostatečně výnosnou. »Z ekonomického hlediska je to pochopitelné,« připouští starosta: při každé jízdě tu sesbírají jen pět až šest cestujících, zatímco dotace za spoj do pralesa činí ekvivalent 40 000 Kč ročně.

Podle účastníků varšavského kongresu je to obecný problém v celé zemi. »Mladí si už nemohou vybrat střední školu, ale musí akceptovat tu, kam se snadno dostanou. Senioři a invalidé vidí, že se silně omezuje jejich kulturní a společenský život, stejně jako přístup k lékařské péči,« uvedla ředitelka Centra sociálních projektů Barbara Imielczyková.

Na kongresu zaznělo pár nápadů, jak situaci zlepšit: nabídnout dopravní monopol jediné společnosti a pomoci ji finančně k poskytování uspokojivých služeb, nebo naopak vytvořit celostátního přepravce pro veřejnou dopravu.

(čtk)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.3, celkem 4 hlasy.

(čtk)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


josef.hb
2019-01-11 14:31
Zase PRAVICOVÉ kecy (zaplacené ČTK) v "levicových" HaNo. V
"česku" to není lepší než v Polsku. Arriva zde také jezdí,
ale lukrativní spoje. Znám obec kam před 89. rokem jezdil v době od
06:00 do cca 22:00 téměř každou hodinu bus (včetně So+Ne) a dnes v
So+Ne nejede jediný.
uplnejvypatlanec
2019-01-11 11:48
ale maj demosku a banany, mandarinky a toaletak celorocne. tak co chtej.
dyk u nas je to dost podobny, a to howado Sulinkovo (kdysi ten plesatej
ministr zdravotnictvi) tenkrat vykrikoval, ze lidi si jezdej k doktorovi
pokecat. drzku bych mu rozkopal
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.