Socialismus mileniálů

V západních zemích začínají ve veřejném prostoru kolovat slova socialismus, třídní boj a zestátnění. V našich podmínkách se jedná o negativní slova, protože jsou úzce spojena s dobou, která zde končila před lety. Ta je dnešními politickými elitami označována jako doba »nesvobody«.

Dnes se z logiky výkladu nacházíme v době »svobody«, ale bohužel ne pro všechny. Svobodně si sice můžeme říkat, co chceme, ale jsme natolik ovládáni penězi, že na svobodu musíme mít dostatečně velký obnos. Astronomicky rostou náklady na bydlení, život jako takový, neustále se zvětšuje oblast pracovních pozic, které jsou nespravedlivě odměňované, bohatí ještě více bohatnou. Koncentrace moci leží často v institucích, které nemají nic společného s fungováním státu a jen tyjí z peněz daňových poplatníků. Hnacím motorem nespokojenosti se současným systémem jsou mladí lidé. Na ty totiž začala dopadat negativní stránka globalizace a uvolnění ve společnosti, která je ve své podstatě bez státních zásahů.

Jestliže se na pověstném Západě opět objevuje myšlenka socialismu, tak v podmínkách naší republiky je dost upozaďována. Je vnímána jako cesta někam zpátky, co zde již jednou bylo. Ať už byl systém před 30 lety jakýkoliv, tak ozvěny jeho výkladu z doby krátce po jeho pádu jsou patrné dodnes. Politické elity se myšlenku socialismu snažily přesunout na smetiště dějin ve víře, že jim k tomu pomůže svoboda a demokracie. Jenže k tomu nedošlo. Myšlenka socialismu totiž není nijak negativní. Naopak. Jedná se o myšlenku humanitní, protože se snaží o snížení nerovnosti ve společnosti. To, že se tato myšlenka deformovala v pojetí sovětského socialismu, je věc jiná, a navíc se jedná už o historii.

V našem případě byl socialismus, který končil před třemi desítkami let, postaven primárně na Komunistickém manifestu a díle Stát a revoluce. Byl to typický model sovětského socialismu, jak byl ve své době »vyvážen« všude po světě v rámci šíření revoluce. Naproti tomu na pověstném Západě, kde dnes doznávají renesanci myšlenky socialismu, byl socialismus představován sociálním státem po vzoru Švédska. Dnes tedy otázka nezní, zda potřebujeme socialismus, ale to, zda je socialismus cílem, nebo prostředkem k dosažení cíle. Mladí lidé, kteří vzývají myšlenky socialismu, jej vnímají jako cíl, proto například chtějí opět zavést prvky sociálního státu do podoby, než byl na Západě likvidován.

Naše mladá generace je do jisté míry ale zmatena, když je jí z médií, ve škole chrleno, že socialismus je zlo. Poté se nemůžeme divit tomu, že mladí lidé hledají jiné alternativy a mohou se přiklánět i k fašizujícím hnutím. Elity totiž zapomněly (možná záměrně) na opačný efekt, že když budu negativně odsuzovat socialismus, tak zasévám podhoubí fašismu. I tento případ známe z minulosti, z doby před začátkem druhé světové války. Ať tak nebo onak, myšlenky sociálně spravedlivé společnosti jsou dnes na vzestupu, a je to dobře. Potřebuje je jak společnost, stejně tak i životní prostředí, protože ideologie kapitalismu o nekonečném růstu je pouze honbou do propasti. Otázka tedy nezní, zda k propasti skutečně dorazíme, ale kdy se u ní ocitneme.

Jan KLÁN, předseda OV KSČM Kutná Hora


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.3, celkem 70 hlasů.

Jan KLÁN

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


halonoviny
2019-06-05 15:11
Nelžete. To, co popisujete, jsou až výsledky Madura, nikoli Cháveze. A
Maduro v Chávezově socialismu nepokračoval, nebyl toho schopen! R.
Janouch PS: HDP není samospasitelné. Naopak, v dnešní době si víc
vážím zemí, které se nehoní za nárůstem HDP, ale za ochranou
životního prostředí!
jarprchal43
2019-06-05 07:42
halonoviny - Máte pravdu. Trvalý pokles HDP od nástupu Cháveze do
funkce, inflace, za níž nemají bankovky ani cenu papíru, na němž jsou
vytištěné, nedostatek všeho jídlem počínaje a léky konče. A
především benzin na příděl v zemi, která leží na největších
zásobách ropy na světě. Tomu říkám opravdu kus poctivé práce.
Proti socialismu...
halonoviny
2019-06-04 16:12
Jj, je jasné, že neoliberálům jako vy (stejně jako stalinistům) je
otec skutečného socialismu proti srsti... A ano, s Chávezem odvedli kus
poctivé práce! R. Janouch
jarprchal43
2019-06-02 22:40
halonoviny - Heinz Dieterich Steffan byl poradcem Cháveze ve Venezuele,
kde kvality socialismu pro 21. století společnými silami předvedli. Je
třeba připomenout, že Steffan se svými teoriemi neuspěl ani u levice
ani u pravice. Levice mu vyčítá, že je málo revoluční, nepožaduje
úplné vyvlastnění a znárodnění kapitálu. Pravice ho považuje za
dalšího utopistu. Jedna perlička ze Steffanových myšlenek za všechny:
navrhuje rovný plat, jinými slovy stejnou mzdu budou pobírat ředitel
mamutího výrobního koncernu a například metař. To by hned tak někdo
nevymyslel.
fronda
2019-06-01 12:07
salekiv: Ve skutečnosti je soukromé vlastnictví spojené s
vykořisťováním nadřazeno všemu. Národní majetek byl z velké
části rozprivatizován. Zákony, dotace, státní zakázky, zahraniční
politika, všechno je nastaveno v zájmu vykořisťovatelů. I v případě
školství, zdravotnictví a podpory chudých ve skutečnosti miliardy
končí v kapsách oligarchů.
e173rb
2019-05-31 20:28
@velkymaxmilian - Vzhledem k tomu co jste dokázal vypotit existují 2
možnosti. Ta lepší je že jste dokument neviděl a opisujete jen něčí
hlouposti které jste si kdesi přečetl(že by názory uživatelů ČSFD?)
a tradičně u toho moc nemyslel, ta horší že jste jej viděl ale
naprosto nepochopil o čem je. Jsou v něm na zdokumentované historii
ukázány charakteristické vlastnosti fašismu, jako zejména
totalitarismus, antidemokratismus, militarismus, agresivita a ten hlavní
jednotící prvek - kdo za ním VŽDY stojí. Tedy velký kapitál,
průmyslníci, bankéři, šlechta, zkrátka plutokracie. Dávat si za cíl
dokazování podobnosti mezi německým a italským fašismem by mohlo
napadnout jen blbce, vzhledem k tomu že o tom snad nikdo s mozkem(zjevně
není váš případ) nepochybuje. Ale dám vám ještě šanci předvést
se až nadoraz. Můžete prosím doložit, že dokument inicioval
Chruščov? Můžete prosím doložit, že zadáním bylo "nalézt
podobnost mezi Mussoliniho a Hitlerovým fašismem"? Můžete se
prosím svěřit, čím se vás podařilo "podprahově dovést k
podobnosti se stalinovým komunismem"? Předem děkuji za opětovně
jistě mimořádně hutnou erupci moudrosti a vzdělanosti.
salekiv
2019-05-31 19:03
baborj: Takže v podstatě se jedná o kosmetickou úpravu současného
systému ve prospěch státního vlastnictví. To je vše? halonoviny:
totéž. Nebo v čem se liší současný systém od toho socialismu 21.
století. Pluralita tu je, kolektivní vlastnictví tu je, tak co vám
chybí. Školství je bezplatné, zdravotnictví také. Nechápu to stále
volání některých vašich spolustraníků po systémové změně. Když
čtu názory soudruha Skály, tak mám dojem, že jsme na pokraji
apokalypsy a zachránit nás může jen sociální revoluce.
halonoviny
2019-05-31 15:17
Salektive, naučte se číst. Honza Klán na to, jaký je ten moderní
socialismus, v článku odpovídá... KSČM se přihlásila k Socialismu
pro 21. století. Toho duchovním otcem je německý sociolog a politický
analytik Heinz Dieterich Steffan (1943). Z dlouhodobého hlediska jde o
systém založený na odvržení byrokracie a politické pluralitě,
participaci, kolektivním i soukromém vlastnictví, trhu se sociálními
právy, organizování komunit atp. U nás jsme mu časem zvykli říkat i
samosprávný demokratický socialismus (první patrně Ransdorf), ale to
je trochu zavádějící, protože každý skutečný socialismus musí
být demokratický, jinak to není socialismus. A naopak každá demokracie
musí být socialistická, jinak to není demokracie... R. Janouch
halonoviny
2019-05-31 15:16
Gratuluju Honzovi k možná nejlepšímu publicistickému komentáři
tohoto roku v HaNo! R. Janouch
baborj
2019-05-31 15:05
salekiv: Proč se ptáte, když v programových cílech je to jasně
popsané. Pluralitní politický systém - ano, máte to tam napsané,
soukromé vlastnictví výrobních prostředků - ano, KSČM
zrovnoprávňuje všechny formy vlastnictví, převzetí strategické
odvětví monopolního nebo oligopolního charakteru - já osobně bych
požadoval produktovody včetně zpracování, vodárenství, energetiku
(100% v ČEZ) - jednotky základního zatížení a odkup sítí EON zpět
pod ČEZ, vybraná odvětví významného charakteru - Budvar,
sklářství, stavební firma VOKD - nebo rozšíření služeb TZÚS,
podpora družstevního řetězce COOP, rozvoj pošty a s tím spojené
rozšíření bankovních služeb ČMZRB - hlavně distribuce důchodů,
pokut, pojištění, příspěvků, jeden z mála dobrých nápadů
Sobotky, železnice včetně navazující infrastruktury, letiště + ČSA
včetně záchranných služeb... dále mě napadá výběr poplatků z
dálnic prostřednictvím služeb ŘSD, rozvoj a provoz vlastních
telefonních sítí ČEZ - MOBIL opět včetně záchranné a vojenské
telefonní sítě. Na závěr: zestátnění pouze v případě podvodné
privatizace, jinak tržní odkup při vhodném načasování. Důležitý
dodatek: členové dozorčích rad by nesměli být členy politických
stran alespoň 5 až 10 let s VŠ vzděláním včetně postgraduálu dle
charakteru instituce tak, jak je tomu dnes u regulátorů
velkymaxmilian
2019-05-31 11:53
@e173rb: Vaše reakce na moji poznámku k dokumentu "Obyčejný
fašismus" svědčí o nemožnosti s lidmi vašeho typu věcně
diskutovat, jste prostě politováníhodná sbírka stalinistických
fosílií, se kterou je škoda ztrácet čas. Vrcholem vaší hlouposti je
doporučení abych dokument shlédl, opravdu myslíte, že jsem jej
neviděl? Jinak možnost, že by vám a vašim soukmenovcům někdy něco
sepnulo opravdu,ale opravdu nehrozí
e173rb
2019-05-31 08:03
@velkymaxmilian - Opět jste nepřekvapil a opět to asi málokdo čekal.
Přesto doporučuji i vám tento dokument shlédnout. Třeba jednou i ve
vás něco sepne a tomu je třeba poskytovat příležitosti. Naděje
umírá poslední. @donald.kaczerowski - zřejmě žijete v jakémsi
paralelním vesmíru s velice zamotanou časovou linkou. Jiné vysvětlení
to nemá, pokud se chci vyhnou přezíravosti nad vaším vzděláním.
fronda
2019-05-31 01:22
donald.kaczerowski: Rusové v rámci SSSR začali odmítáním fašismu,
snahami o společnou obranu, podporou republiky ve Španělsku... Teprve
proradný postoj Západu dotlačil SSSR ke smlouvě o neútočení.
fronda
2019-05-31 01:19
salekiv: Postačí odbourat dotace pro kapitalisty a další jejich
zvýhodnění.
donald.kaczerowski
2019-05-30 23:37
e173rb - To máte pravdu. Rusové si s fašismem dost užili. Začali tím,
že si Stalin s Hitlerem rozdělili Evropu.
velkymaxmilian
2019-05-30 22:00
@ e173rb: Netápající jste určitě pobavil doporučením zhlédnou
sovětský střihový dokument „Obyčejný fašismus“, který měl
premiéru v roce 1965. Duchovním otcem nebyl ani tak režisér Romm, ale
zadělal na něj v roce 1956 na 20. sjezdu KSSR svým projevem (Odhalení
kultu osobnosti Stalina) Nikita Sergejevič Chruščov. Zadání bylo
primitivní nalézt podobnost mezi Mussoliniho a Hitlerovým fašismem a
diváka podprahově dovés k podobnosti Stalinova komunismu. Vzhledem k
tomu, že Chruščov (ve funkci od 1953) byl „odejit“ v roce 1964 bylo
jeho uvedení jeho politickou derniérou. Po nástupu Brežněva film
pomalu mizel ze sovětských kin, ale v guberniích byl promítán.
Dokument je spíše než pro ideologický obsah vysoce hodnocen ve
světovém měřítku pro unikátní a do té doby nezveřejněné filmové
dokumenty.
e173rb
2019-05-30 20:37
@donald.kaczerowski - Jak toto slovo, podle vás, zneužívám? On na něj
má někdo copyright? Mně to připadá, že v něm sám asi trošku
tápete, což se vám však ani nedivím s ohledem na pestrost jeho forem.
Nevím jak Rusové nadávají když jim někdo šlápne na nohu, ale s
fašismem si dost nezapomenutelně užili, takže na něj dodnes mají
hodně citlivý nos. Epicky a se sarkastickým vtipem, jak to umí snad jen
slované, jeho podstatu a životní cyklus vykreslili v dokumentu
"Obyčejný fašismus". Mohu jen doporučit ke shlédnutí všem
tápajícím.
donald.kaczerowski
2019-05-30 19:52
e173rb - Samozřejmě, že je definice fašismu známá, ale vy tohle slovo
zneužíváte. Jste jak Rusové, kteří nadávali do fašistů, když jim
někdo šlápl na nohu.
mira.ben
2019-05-30 19:18
Gartouzek: Máte pravdu, každý nevychovává své děti v duchu, že je
lepší být průměrný a v ničem raději nevynikat, protože důležitý
je údajně úspěch společnosti jako celku. Ale je to dobře - ne tedy
pro komunisty.
miki.13
2019-05-30 17:56
Socialismus podle Marxe začíná socialistickou revolucí a násilným
převzetím výrobních prostředků dělnickou třídou. Protože
kapitalisté se dobrovolně vlastnictví nikdy nevzdají. Takže vaše
bolševické kecy o budování socialismu nějakou třetí cestou je
nesmysl a proto mlžíte. Někteří myslitelé jako e173rb, dokonce dělí
svět na komunisty a fašisty a když definuje fašismus, tak prakticky
popisuje vlastnosti komunistické diktatury. Jste k smíchu.
1 | 2
Hlasování
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.