Ilustrační FOTO - Haló noviny

České poště chybějí zaměstnanci i peníze

České poště v současnosti stále chybí více než 1100 zaměstnanců, od začátku roku do konce dubna přitom nabrala 2868 lidí. Mezi nejvíce nedostatkové profese patří pracovník přepážky, řidič, doručovatel balíků i listovních zásilek.

Ke konci dubna měl státní podnik 30 096 zaměstnanců. Informoval o tom jeho mluvčí Matyáš Vitík.

Nedostatek lidí souvisí i s nízkými platy, které pošta nabízí. Od dubna sice podnik mzdy zvýšil o deset procent a průměr by měl letos dosáhnout 27 430 korun, stále je to ale zhruba 5000 Kč pod průměrem České republiky. Před dubnovou změnou činila průměrná mzda zaměstnanců státního podniku 24 900 Kč a byla zhruba o 7000 Kč pod celorepublikovým průměrem.

Kromě zvýšení tarifních mezd svých zaměstnanců podle Vitíka hodlá pošta během roku zredukovat počet manažerů a administrativních pracovníků o 15 procent, což by mělo přinést úspory až 120 milionů Kč ročně. Mělo by se to týkat 150 lidí.

Pošta nové zaměstnance láká na řadu benefitů, jako je zkrácená pracovní doba, pět dnů dovolené navíc, stravenky, poukázky na volnočasové aktivity či možnost ubytování v rekreačních střediscích firmy. Vzhledem k současné situaci na trhu práce a nedostatku řidičů skupiny C pošta také poskytuje mimořádný náborový příspěvek 100 000 Kč. Zároveň řidičům nabízí možnost rekvalifikace na skupinu C a získání profesního průkazu.

V letních měsících pošta pravidelně nabírá stovky brigádníků, kteří v době dovolených pomáhají zajistit plynulý provoz. »Brigádníky potřebujeme například na doručování pošty, evidenci do PC či třídění poštovních zásilek. Hodinová sazba pro letní brigády je až 130 Kč,« uvedl Vitík.

Česká pošta loni poprvé od vzniku v roce 1993 vykázala ztrátu, a to 275 mil. Kč proti předchozímu zisku 91 mil. Kč. Skutečná provozní ztráta bez započítání pohledávky vůči státu za univerzální službu činila 1,075 miliardy Kč. Podle generálního ředitele pošty Romana Knapa je státní podnik ve ztrátě dlouhodobě, protože stát nedostatečně platí za objednané služby. Výsledky připravované restrukturalizace se podle něj projeví se zpožděním, kladný výsledek hospodaření očekává až v roce 2022.

V rámci takzvané univerzální služby si stát u pošty objednává například doručování na každou adresu každý pracovní den v týdnu, držení 3200 poboček či provoz poštovních schránek. Náklady na poskytování těchto služeb každý rok dosahují kolem dvou miliard korun. Pošta dostává od státu za poskytování univerzální služby ale jen 500 mil. Kč ročně. Tuto nedostatečnou platbu navíc dostává pošta s mimořádným zpožděním.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 2.7, celkem 3 hlasy.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


jmhad
2019-06-09 15:54
U nás před 4 roky propustili jako neperspektivní 3 doručovatelky a
nahradili je 2 automobily, které popojíždí od chaloupky k chaloupce.
jiri.suchanek
2019-06-06 20:52
Ušetřit by se dalo i za benzin - kde jde jen o listovní zásilky, mohl
by pošťák jezdit na kole (pamatuji ještě z dětství) či na
nákladové tříkolce. Byl by fit a rychlejší než auto. Nehledě na
ušetřený benzín.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.