Drahé vrtulníky?!

Snad každý i méně informovaný přívrženec nákupu amerických vrtulníků dokáže z následujících řádků pochopit, že z logiky věci není jejich plánovaný nákup dobrým rozhodnutím. Je tak špatný - jak je drahý a čistě politicky motivovaný.

Každá země Severoatlantického paktu tedy NATO má nějakou unikátní schopnost v rámci paktu a zároveň si každá členská země chrání a opečovává své »obranné« know-how v podobě výrobně technické základny, dohledu nad životním cyklem své strategické bojové techniky.

Armáda české republiky má svou unikátnost zejména ve vrtulníkovém letectvu, které sice není velké - ale je respektované a profesionální a závidí nám jej celý Severoatlantický pakt. V rámci státního podniku LOM Praha se podařilo doc. Jindřichu Plochovi a jeho nástupci Ing. Romanu Pláničkovi vybudovat naprosto ojedinělé certifikované servisní a modernizační pracoviště na obsluhu vrtulníků řad Mi (Mil). Tuto unikátní možnost jsme zúročili v přestavbě původních transportních vrtulníků Mi-171Š na modernizovanou verzi, která je schopna plnit bojové úkoly ve dne a v noci právě díky zástavbě moderního vybavení. Ze zahraničních zkušeností je patrné, že naše vrtulníkové letectvo rozhodně nepatří do starého železa. Byť modernizace dalších strojů je žádoucí.

Česká republika tedy skrze státní podnik, zaměstnávající přes 1000 lidí drží ve svých rukách nezcizitelné strategické know-how, které je podpořeno i možností výcviku pilotů a dalších servisních činností, které zajišťuje nejenom pro Českou armádu, ale i pro všechny armády Severoatlantického paktu.

Tím, že Česká republika udělala pouze »politické« nikoli strategické rozhodnutí o nákupu nových vrtulníků, je ohroženo nejenom naše strategické know-how, které máme, ale zejména tím ohrožujeme přes 1000 pracovních míst vysoce kvalifikovaných odborníků. O tom někdo vůbec uvažoval?

Proč tedy není v požadavku při nákupu nových amerických vrtulníků, aby servisním střediskem pro Evropu či střední a východní Evropu byl státní podnik LOM Praha? Je tady potřeba si uvědomit, že se vytváří jiná - ale zase závislost na nějaké dodavatelské firmě. Takže i kdybychom dostali ony požadované vrtulníky zadarmo, bude jejich financování za celý životní cyklus vždy daleko vyšší, než náklad na náš vlastní státní podnik.

Proč není vždy dodavatelem u strategických projektů náš státní podnik? Poláci jsou v NATO a v celé řadě případů to oni u sebe doma dokážou. »Pásová obrněná vozidla«, nám může dodávat VOP CZ, kde je opět zaměstnáno přes dalších 1000 lidí. A pokud bude náš státní podnik držet výrobně technickou dokumentaci, včetně servisní podpory, opět podpoříme a ne zavřeme dalších 1000 pracovních míst.

Další příklad strategie. Před šesti lety byl díky neutuchající energii gen. por. Ing. Františka Padělka a Mgr. Václava Irovského založen nový státní podnik Vojenský technický ústav. Proč není tento podnik dodavatelem a servisním střediskem radarů MADR, to je dalších zhruba 400 vysoce odborných pracovních míst? Kdo se neustále snaží prodražovat každé pořízení vojenské techniky a materiálu­?

A takovýchto příkladů bych mohl uvést... Proto se těch organizátorů byznysu ptám, zda skutečně souhlasí s cenou za nové vrtulníky a s organizací jejich servisu a logistiky tak, jak jsem výše nastínil. Já a skrze mne i celá Komunistická strana Čech a Moravy zde bojuje za zachování téměř 3000 vysoce odborných pracovních míst, místo další závislosti na zámořských dodavatelích. Domnívám se, že to není málo.

Stanislav MACKOVÍK


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4.8, celkem 42 hlasů.

Stanislav MACKOVÍK

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


svaty_vaclav
2019-06-23 14:48
miki.13 opět čumí na příspěvek jako tele na nová vrata a je schopen
pouze řešit svá trvalá traumata z mých příspěvků, kterým
nerozumí.
miki.13
2019-06-23 12:39
svaty vaclav: myslel jsem, že už dál v tvé primitivnosti nelze jít,
ale mýlil jsem se.
svaty_vaclav
2019-06-22 13:59
Konstrukční kancelář Milov zná jen místní „znalec“
všeho velkymaxmilian. Ostatním lidem je kancelář Milov neznámá,
protože existuje jen v hlavě „znalce“ velkymaxmilian. Takové a
jiné pitomosti zde velkymaxmilian roznáší dennodenně.
velkymaxmilian
2019-06-22 13:33
@svaty_vaclav: Pokud ti něco říká letectví znal bys špičkového
sovětského konstruktéra vrtulníků , který se jmenoval Michail
Leonťjevič Mil(1909 - 1960). Proto existuje také Moskevský
vrtulníkový závod M.L.Mila. Běžně používané tvary jsou k.k. Milov,
k.k.Milova, v čem máš problém, ví asi jen tvůj "cvokař"...
svaty_vaclav
2019-06-22 12:58
Konstrukční kancelář Milov zná jen místní „znalec“ všeho
velkymaxmilian. Ostatním lidem je kancelář Milov neznámá, protože
existuje jen v hlavě „znalce“ velkymaxmilian. Takové a jiné
pitomosti zde velkymaxmilian roznáší dennodenně.
velkymaxmilian
2019-06-22 12:14
Panu Mackovíkovi nelze upřít znalosti o vrtulnících, vyplývá to z
jeho bývalé činnosti v "Liberecké letecké záchrance".
Scénář pro Letecké opravny Malešice, firmu znám kdysi jsem se tam
"zašil" a vyhnout se "dvouletému zelenému vandru",
je příliš černý. Vím o složitém vývoji po roce 1989 (šlo o konec
éry Migů) ale propuštění aktuálně rozhodě nehrozí. Uživatelů
vrtulníku konstrukční kanceláře Milov je bezpočet a není vázán na
státy NATO.
hajek.jiri51
2019-06-21 09:34
To je pěkné a je to asi i pravda, ale vykládejte to vypatlaným
hlavičkám, kterým jde spíš o nějaký bakšiš a poškrábáni za
oušky.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.