Ilustrační FOTO - Pixabay

Evropskému ocelářství opět hrozí recese

Zatímco ocelářská konkurence v Indii a dalších rychle rostoucích ekonomikách jde od jednoho rekordu k druhému, objemy zakázek v Evropě klesají. Zároveň roste cena železné rudy, nejdůležitější suroviny při výrobě oceli.

Společně s velkým převisem nabídky na globálním trhu s ocelí vzniká pro zdejší výrobce nebezpečná kombinace nepříznivých faktorů, upozornil německý ekonomický deník Handelsblatt.

»Nastal pokles poptávky v automobilovém průmyslu a strojírenství, což pociťujeme i my,« řekl německému listu k problému odvětví jednatel ocelářského holdingu Georgsmarienhütte Frank Koch. »Poté, co v prvním pololetí byly citelné zejména dopady zkušebního procesu WLTP (celosvětového standardu pro testování spotřeby a emisí), pozorujeme nyní všeobecné oslabení konjunktury v Číně,« řekl Koch. Také přechod k e-mobilitě podle něj vyvolává nejistotu.

Ocelářská branže je přitom na automobilovém průmyslu obzvlášť závislá. Například více než čtvrtina německé poptávky po oceli vzniká v tomto nejdůležitějším průmyslovém odvětví země, dalších 11 procent připadá na strojírenství. Zbytek se pak dělí mezi sektory stavebnictví (35 %), kovodělný průmysl (12 %), výroba trubek (devět procent), domácí potřeby (dvě procenta) a ostatní (pět procent).

Ještě před půl rokem žilo mnoho firem v naději, že se konjunktura v průběhu roku opět vrátí. Pomalu se ale ukazuje, že tento optimismus byl zřejmě předčasný. Mnohá odvětví, která představují pro ocelářství zákazníky, mezitím počítají s velkým poklesem poptávky.

Platí to například o německém strojírenství. Jestliže strojírenský svaz VDMA ještě loni počítal na letošek s růstem produkce o dvě procenta, revidovali ekonomové svazu poprvé v dubnu svou předpověď na minus jedno procento. Na začátku července pak na minus dvě procenta.

Podobně to vidí automobilový průmysl. Daimler před několika dny vydal už druhé ziskové varování během jednoho roku. Automobilka od minulého týdne počítá s poklesem zisku před úroky a zdaněním, zatímco předtím chtěl přinejmenším udržet výsledek z předchozího roku, napsal Handelsblatt.

Jenom v uplynulých 12 měsících se přitom téměř zdvojnásobily ceny železné rudy: ze zhruba 56 eur (přes 1400 korun) na téměř 110 eur za tunu. Protože se ale nedostavila poptávka, nemohli výrobci tyto náklady převést na své zákazníky.

Firmy jako Georgsmarienhütte, které při produkci oceli místo rudy zpracovávají šrot, jsou ve výhodě. Tady dokonce ceny naposledy lehce klesly. V červnu se v Německu za tunu šrotu platilo 210 eur, zatímco loni to bylo přes 240 eur.

Už nyní se velké hutě připravují na »období sucha«. Největší výrobce světa Arcelor-Mittal oznámil, že svou produkci v Evropě citelně utlumí. Dohromady má letos vyrobit o tři miliony tun oceli méně, než předpokládal. Rovněž evropská dvojka, essenský koncern Thyssen-Krupp, v uplynulých měsících opakovaně upravoval svá očekávání.

Zlepšení situace se přitom nedá očekávat. Naopak, branži hrozí ještě větší obtíže. Počátkem července Evropská unie o dalších pět procent navýšila kvóty na dovoz oceli, další zvýšení je naplánováno za rok. Prezident federace německých oceláren Hans Jürgen Kerkhoff to označil za »nanejvýš špatnou zprávu pro ocelářské podniky v Německu«.

Evropští oceláři sdružení ve skupině Eurofer minulý měsíc vyzvali Evropskou komisi, aby přijala opatření, která by je lépe chránila před dovozem z jiných částí světa. Loni se pro výrobce oceli prakticky uzavřel trh ve Spojených státech poté, co administrativa prezidenta Donalda Trumpa uvalila z důvodů »národní bezpečnosti« 25procentní cla na dovoz oceli.

Dalším negativním faktorem je pro ocelárny přechod z koksu na vodík. Čas vysokých pecí se chýlí ke konci. Ochrana klimatu staví ocelářský průmysl před zvlášť velké výzvy, upozornil Handelsblatt.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4.7, celkem 3 hlasy.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


pleningeri
2019-07-18 19:01
No, to se předtím "skopčáci" zbavili SONP Kladno, VŽKG
Ostrava, VSŽ Košice, ...
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.