Odsunutí povinné maturity z matematiky o 10 let?

Tak jsem se dozvěděla, že dnešní studenti nezvládají matematiku a následné nám klesá úspěšnost u maturitních zkoušek. A tak padl další návrh na odložení jednotných maturit a tentokrát až o 10 let. Znalost matematiky (podporující úsudek a logické myšlení) je důležitější než znalost vedlejších větných členů a nepravidelných rytmů veršů. To, že žáci často neuspějí, může mít dvě příčiny: 1. studují žáci nemající příslušné předpoklady (a to platí dvojnásob u studentů VŠ) 2. špatné osnovy, přílišná volnost ve výuce. Bohužel jsou správné obě dvě odpovědi. Systém školství se nám po 30 letech po revoluci dostal do stavu »každý maturitu, každý VŠ« a to je nesmysl. Matematika BYLA, JE, BUDE královnou veškeré vědy. Největší chybou bylo zrušení sítě odborných učilišť.

Dříve naši středoškoláci vyhrávali běžně mezinárodní soutěže, dnes mají potíže se čtením, s matematikou a o našich dějinách vědí jen to, že nás osvobodili Američané….

Na tiskovce dokonce zazněl od pana ministra zcela scestný výrok, který zněl takto nebo podobně: »matematiku neumíme (učitelé) učit, proto nemůže být u maturity.« Tak se konečně zamysleme nad systémem učení a připravujme děti od základní školy smysluplnou výukou a hlavně přístupem k učení. Současné požadavky na maturitu z matematiky jsou hluboko POD úrovní gymnazisty! Stačí znalosti ZŠ na slušné úrovni.

A tak mě napadá jen malý sarkasmus. K čemu matematika, to základní si student spočítá na kalkulačce v mobilu. Studenti mají problém i s českým jazykem, tak ten bych jako maturitní předmět taky zrušila. K čemu nějaké mě/mně, i/y? V českém jazyce je ještě literatura. Nač má student vědět, kdo to byl Čapek nebo Havlíček? Takže češtinu zrušit. Ještě uvažuji nad zrušením chemie a biologie. K čemu nějaké vzorečky. Rozhodně bych nechal angličtinu. Jen přemýšlím, z čeho by studenti rádi maturovali. A tělocvik to asi nebude.

Gabriela HUBÁČKOVÁ, stínová ministryně školství za KSČM

 


Gabriela HUBÁČKOVÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


salekiv
2019-09-05 22:44
svaty_vaclav: Z vašeho vyjádření je zřejmé, že prací
středoškolských učitelů hluboce pohrdáte. Aspoň tedy víme, jak to,
vy komunisté, se školstvím myslíte vážně a o co vám jde. Pro vaši
informaci, já jsem si těch 6 let ve školství odkroutil už za minulého
režimu a odešel jsem z něho i kvůli nutnosti hustit do studentů ty
vzorečky, které byly předepsány tehdejšími rigidními osnovami a od
kterých se nebylo možné odchýlit, ačkoliv jsme třeba celé září
strávili na bramborových brigádách. Jsem rovněž zvědav, jakými
osobními pracovními úspěchy se pochlubíte v oblasti skutečné
aplikované vyšší matematiky. Určitě nechcete, abychom si jako už
tolikrát museli myslet, že jste si vše vycucal z prstu.
miki.13
2019-09-05 21:26
Hodnocení úrovně diskuze od člověka, které mu zde nikdo neřekne
jinak než Pepek Vyskoč, je opravdu směšná. Vím, že tě moc trápí,
že svobodný parlament vytvořil zákony, které se ti nelíbí. Zejména
trestné činy proti lidskosti.
svaty_vaclav
2019-09-05 18:05
Je pod mou úroveň bavit se s antikomunistickým hňupem miki.13. Stačilo
když na HaNo opakovaně propagoval svoje „zákony proti lidskosti“,
čímž se tady prezentoval jako dokonalý antikomunistický moula a hňup.
miki.13
2019-09-05 17:22
svatyvaclav: příspěvek 11:00 i když převzatý, ostatně jako všechno
co píšeš, je snůška nenávistných, hloupých a xenofobních názorů
vůči mladé generaci, které jenom podtrhují tvoji primitivnost. Byť
nepatřím dávno mezi mladou generaci, přál bych ti, aby ti někdo z
nich pořádně nakopal prdel.
svaty_vaclav
2019-09-05 16:31
salekiv, to, že jste podle vás údajně zkoušel na střední škole
žáky, jestli mají dobře nabiflované vzorce, které odvodil někdo
jiný, není žádné vaše doporučení. O mé vzdělání nemějte péči
a vaše uštěpačnost není na místě. Spíše bych já mohl rozebrat
vaši zpověď o vás, protože je zřejmé, že s opravdovou aplikovanou
vyšší matematikou jste zatím nepřišel do styku, a je to na vás
vidět. A naučte se číst, některé věci vám z mého vyjádření
unikají, salekiv.
salekiv
2019-09-05 15:39
svaty_vaclav: Předpokládám, že váš předposlední příspěvek byl
přiložen jako ukázka vaší kandidátské práce. Jinak pro vaši
informaci jsem matematiku na gymnáziu vyučoval 6 let, takže něco o
její výuce vím. Na tom, že v humanitních studiích, až na řídké
výjimky, není potřeba vyšší matematika si trvám. Jenom pro vaši
informaci základem vyšší matematiky je diferenciální a integrální
počet, jestli tušíte, co to je. Samozřejmě technické obory a
přírodní vědy se bez této části matematiky neobejdou. V praxi však
žádný komerční inženýr integrály nepočítá, to vše za něj
dělá výpočetní technika.
svaty_vaclav
2019-09-05 13:07
salekiv, matematika je určitě základem všech oborů, ať technických,
teoretických či humanitních. Pokud chcete dělat kandidátskou práci,
což jistě nebude váš případ, např. i z psychologie a jiných, tak se
neobejdete bez vyšší matematiky a např. matematického modelování,
statistiky, teorie automatického řízení a regulace, která patří mezi
špičky v matematických oborech apod. To platí pro všechny obory, ať
technické či humanitní, v nichž pak ostatní žijí z těchto
výsledků a mají dojem, že matematiku nepotřebují. Zrovna tak vy,
salekiv, tady propagujete, že matematiky obecně netřeba, vždyť
všechno už je spočítané a máme přece kalkulačky a počítače, ne?
(:-DDDDDD
svaty_vaclav
2019-09-05 11:00
Většina našeho "nadějného" mládí je odsouzena být tupými
otroky konzumu. Dva zásadní problémy jsou viditelné již dnes. Prvním
je debilizace. Mladí, dynamičtí kreativci (ve většině případů
kreténi), kteří mají chytré telefony, chytré počítače, ledničky,
pračky i celé domy, se považují za nositele moudrosti a pokroku a
přitom jsou sami vesměs nevzdělaní idioti a debilové, kteří
nepřečetli jedinou knížku, schopni jsou napsat pouze SMS a delší text
ani nestvoří, ani jej nejsou schopni dočíst do konce. Řízená
debilizace společnosti má za následek vymyté mozky konzumérismem,
multi-kulti korektními agendami genderismu, feminismu, sexuálních
zvrácenostmi všeho druhu. Elektronické hračky, z nich udělaly DD-čka
(Digitální Dementy), kteří nejsou schopni normální lidské komunikace
a místo balení holek si honí ega u počítače. Liberální
všedovolenost vedla ke ztrátě všech autorit, což se této generaci
spratků vymstí velice brzy, až je jejich potomci (budou-li vůbec
nějaké schopni mít a uživit) pošlou na euthanásii ve čtyřiceti nebo
padesáti létech, kdy dosáhnou jatečního věku i hmotnosti. Protože
obezita dnešní generace je skutečně obludná. Vidět mladou hezkou
holku je téměř nemožné. Všude jen nevzhledné,obezní, pokérkované
prasnice s tupým pohledem a ještě tupějším chováním. Ke žrádlu
všelijaké moderní nejedlé sra*čky z nich vykrmily nevzhledná obézní
prasata, která již teď mají zaděláno na choroby zaručující rychlou
cestu na kremaci. Tohle má být budoucnost národa ? (Převzato z
internetu)
salekiv
2019-09-04 22:18
Matematika určitě není základem všech oborů. Nevím, proč by lékař
nebo absolvent humanitních oborů měl umět derivovat nebo integrovat.
Netvrdím, že i křída má při výuce matematiky stále své místo. Co
ale chybí je přechod od matematické teorie k praxi, která s
informatikou úzce souvisí. Strojní konstruktér jistě potřebuje znát
základy matematické analýzy, ale v praxi za něj všechny ty integrály
spočítá konstrukční program. Nevím, proč měl umět řešit všechny
typy exponenciálních nebo goniometrických rovnic. Matematika by neměla
být cílem (až na výjimky), ale prostředkem k řešení konkrétních
problémů. Co je platné, že maturant umí derivovat, když si v praxi
není schopen spočítat, kolik bude nucen celkově splatit, když si
půjčí peníze na určitý úrok a určitou dobu. To, že výuka
matematiky by měla podporovat logické myšlení je jistě pravda.
Bohužel se to stírá v nánosu jednotlivých detailních a nepotřebných
znalostí, což ale není jen problém výuky matematiky.
svaty_vaclav
2019-09-04 17:40
Paní Hubáčková trefila problém do černého. Článek je výstižný a
trefný ve všech odstavcích. Matematika je základem všech oborů a bez
ní a jejích hlubokých znalostí se žádný pokrok ve společnosti konat
nebude. Žádné učebny vybavené počítači a tablety nejsou řešením
a správnou cestou pro výuku matematiky. Kdo není schopen chápat u
tabule s křídou, ten nepochopí i kdyby měl k dispozici pět
počítačů. Plné kýble politologů a právníků plzeňské úrovně,
herců a režisérů nás nezachrání. Problém se vzdělaností vidím v
podstatě kapitalistického systému po listopadovém puči 1989, kde je
možno přijít k blahobytu bez poctivé práce, podvodem a švindlem,
lží a zločinem. Mladí to moc dobře vědí a moc dobře na to slyší,
protože k poctivosti je současná společnost nevede.
salekiv
2019-09-04 15:37
Pokud stínovou ministryni ve vztahu k maturitám z matematiky napadají
pouze sarkasmy, tak je to na pováženou a měla by se nad sebou zamyslet.
To, že ve výuce matematiky hlavně na středních školách, musí dojít
v souvislosti s překotným vývojem informatiky k zásadním změnám, je
nabíledni. A to, že většina dosavadních pedagogů na to není
připravena je ještě zřejmější. Nevím, čemu se paní Hubáčková
diví. S křídou a tabulí to prostě do budoucna nepůjde. V dnešní
době není možné vyučovat matematiku stejně jako před 200 lety.
Místo sarkasmů bych od odborníka na školství čekal spíše navržení
nějaké vize, jak s modernizací výuky matematiky alespoň začít.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.