Česká pošta, pošta česká?

Česká pošta je symbolem republiky, pošťáci vždy byli ti, kteří jako zaměstnanci státu první přicházeli do kontaktu s občany, a jsou pro mnohé z nich stále synonymem státu, úřadu. Bohužel, Česká pošta má za sebou nelehkou minulost. Způsobily ji představy střídajících se ředitelů, kteří se měnili jako na běžícím páse a předváděli každý svůj plán. Bohužel, každý přišel se svým jedinečným a zázračným plánem efektivizace, zkvalitnění či manažerského řízení, kterými oslnil výběrovou komisi nebo ministra.

Tyto plány vystřižené z příruček managmentu a stále dokola tlachané na školeních, kurzech či MBA, ale mnohdy zapomínají na jednu podstatnou věc, a tou je zaměstnanec. Ten se bere jako inventář, jako ozubené kolečko automatické součásti celku, bez vlastního mínění nebo názoru. Jinak si totiž nedokážu představit, jak je možné to, co se dnes na České poště děje.

Zaměstnanci v tak zvané první linii jsou převážně ženy, které mají snahu přilepšit rodinnému rozpočtu a pomoci tak trochu rodině a dětem. O podmínkách práce si každý může udělat představu sám z vlastní nebo přenesené zkušenosti, ale pravá negativa minulosti se ukazují až nyní. Obrovský tlak na přesčasy a zároveň problém s proplacením a časté porušování zákoníku práce. Minimální možnost odpočinku při nárůstu povinností spolu s nedostatkem pracovních sil.  Nízké ohodnocení práce hlavně na nejnižší úrovni zaměstnaných. To vše spouští lavinu odchodů a ta opět vyvolává tato negativa. Narůstá nespokojenost a také strach spolu s projevy šikany ze strany vedoucích, kteří ale už sami podléhají zoufalství pod tlakem shora. Ano, tam jsme dospěli za posledních 30 let České pošty? Kdo může, utíká, kdo nemůže, nadává.

Zaznívají ovšem i hezká slova o geniálním všeobjímajícím řešení, které konečně otevře ty správné možnosti pro vedení podniku, jak přistoupit na vyřešení této krize. Milá Vládo České republiky, opravdu si myslíte, že problém vyřešíme prostřednictvím převodu státního podniku na akciovou společnost? Já tomu po zkušenostech z minula nevěřím! Spíše to připomíná snahu ztišit křik a oddálit nespokojenost vložením prostředníka v podobě akciovky, a tím si umýt ruce od zodpovědnosti. Anebo ještě hůře, jedná se o přípravě modelu částečné privatizace jako například u ČEZ. Ten se mimo jiné kvůli tomu ocitá v sevření kleští mezi zájmy většinového vlastníka státu a soukromými minoritními vlastníky, například kvůli dostavbě nových bloků jaderných elektráren Dukovan či Temelína. A to bude stát moře peněz, navíc z kapes občanů, daňových poplatníků.

Pánové a dámy ve vedení České pošty, nestálo by za to, odložit na chvíli knihy o tom, jak z dobré firmy udělat skvělou, či ty o marketingu a managementu a začít tam, kde to nejvíce bolí, a to je u lidí? Ale ne u těch v patrech, za dveřmi kanceláří, ale úplně dole, u lidí za přepážkami, u doručovatelek nebo rozvozu balíků. Ale hlavně u těch lidí, kteří již ztratili svou vůli pokračovat a odcházejí. Zeptejte se jich proč?

Tito bývalí zaměstnanci už totiž nemají důvod ani obavu něco zamlčovat nebo přikrášlovat a řeknou holou, surovou pravdu o tom, co je trápí. A co trápí je, to by mělo hlavně trápit celou Českou poštu, protože tak velká a dlouhodobě fungující firma s bohatou a úspěšnou historií, jakou bezesporu Česká pošta je, se bez kladného vztahu zaměstnanců nemůže obejít.

Spokojený zaměstnanec jednoho z největších zaměstnavatelů českého státu je také hrdý zaměstnanec, občan. A pokud občan ztratí důvěru v Českou poštu, ztratí i důvěru v český stát, a to si určitě nikdo nepřejeme.

Leo LUZAR, poslanec (KSČM)


Leo LUZAR

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


fronda
2019-09-13 01:41
To je pověra z 90. let, že podnik ve vlastnictví státu nemůže
fungovat a konkurovat soukromému sektoru. Touto lživou záminkou
pravičáci ospravedlňovali rozprivatizaci našeho národního majetku. To
by takové Polsko nebo Slovinsko nemohlo vůbec fungovat. I v ČR je řada
úspěšných podniků ve vlastnictví státu: ČEZ, Budvar nebo Unipetrol.
Prostě to chce rozhodnout, zda má podnik fungovat komerčně, nebo jako
veřejná služba. ČP nebo ČD jsou tak napůl a to je ten problém.
t.schtzova
2019-09-12 20:19
Salekiv: Opravdu??? No to jsou mi věci...to bych bez Vás a Vašich
vědomostí nevěděla...:-) Asi jsem musela napsat na tuto diskuzi, aby se
mi dostalo vysvětlení "odborníka"...Vaše jasnovidectví
ohledně pošty mě udivuje...:-) A teď vážně: Vážený pane, já
nikoho nebráním - to si to velmi špatně vysvětlujete...jen jsem
vysvětlovala lidem v diskusi reálný stav, který nebyl napsaný v tom
článku, tak, jak to vidím já "zevnitř" - a tím jsem ten
článek chtěla DOPLNIT. Vy jediný jste reagoval....Ostatní to na 100%
pochopili. K tomu není víc co dodat. Mějte se, jak umíte. A mám na
Vás poslední prosbu: už mi NEPIŠTE. S vámi totiž opravdu není
domluva...a já se hádat nechci - na rozdíl od Vás. Čest práci. Mé, i
té Vaší, ať je jakákoliv.
salekiv
2019-09-12 10:27
Paní Schtzová, já věřím hlavně svým zkušenostem s ČP. A ty jsou
většinou negativní, takže se jejím službám snažím vyhýbat. Na
druhou stranu Vás chápu, ža jako zaměstnankyně poštu a její
zaměstnance (až na ty nahoře) bráníte. Bohužel do budoucna pro Vás
nemám dobré zprávy. V dodávání balíků vám vyrůstá zdatně
konkurence už teď, v případě zásilek doporučených psaní státních
institucí vám ji vezmou digitální technologie a např. v případě
doručování důchodů v hotovosti vám ji vezme zvyšující se
digitální gramotnost dnešních seniorů. Mějte se pěkně.
t.schtzova
2019-09-12 09:20
Salekiv: Vážený pane, jak Vy na mě, tak já na Vás...snažila jsem se
Vám i ostatním situaci na poště pouze vysvětlit. Když to nemíníte
přijmout, je to pouze Váš problém, ne můj...Videa si pouštět
nepotřebuji. Díky své práci vidím denně situaci v reálu už víc
několik let. Pokud Vy věříte pouze tomu, co píší média za články
na adresu pošťáků, je to opět pouze Váš problém, můj ne. Nic víc.
Realita je opravdu jiná, než prezentují poslední dobou média. Ty se
zaměřují pouze na kritiku, pochválit neumí. Vám asi ještě nedošlo,
jakou práci dělám, že?? :-) Mějte pěkný den.
salekiv
2019-09-12 08:59
Paní Schtzová, bohužel jste mi vůbec neporozuměla. Řeknu to krátce a
tvrdě. Mě nezajímají problémy zaměstnaců pošty. Mě a ostatní
zákazníky zajímá kvalita služeb ČP. A ta je až na výjimky mizerná.
Zkuste si pustit na youtube pár videií, jak se např. nakládá v ČP s
balíky.
t.schtzova
2019-09-12 07:50
salektiv: milý pane, kritizovat umí každý...právě proto by jste si
právě třeba Vy měl tu práci jít zkusit. Aby jste zjistil, o čem ta
práce je a co všechno obnáší...a že kolik je na světě lidí,
zjistíte nejlépe právě uvnitř pošty. Co se týká systému s lístky
na některých poštách - ano, je to novinka nového ředitele, alespoň
co se týká vyzvedávání zásilek. Když si vezmete špatný
lístek,nemůže Vás pracovník přepážky obsloužit, protože mu to
interní systém nedovolí. To na vysvětlenou. A za 2. - ne každý
pracovník, kterého vidíte Vy pohybovat se za přepážkami, právě tuto
práci dělá. A věřte mi, právě třeba i bez těch lidí v pozadí Vy
ani ostatní by jste svou zásilku či peníze nedostali. Věřte, že vím
velmi dobře, o čem mluvím :-)
salekiv
2019-09-12 07:10
t.schtzova: Milá paní, nevím proč bych měl jít něco vyzkoušet.
Totéž můžu říct o své práci já vám. Mě zajímá výsledek. A ten
je tristní. Na naší pobočce je 10 přepážek. Odpoledne, kdy zde je
největší nápor, je jich otevřeno maximálně 5. Čekací doby jsou
hrůzostrašné. Přitom za přepážkami se pohybuje spousta dalších
zaměstnanců. Když se spletu a omylem si vyzvednu nesprávný čekací
lístek, jsem od přepážky vyhozen a musím s novým lístkem čekat
novou frontu. Za to může také pan generální? Ale abych jenom nehaněl.
Na dovolené jsem využil službu PohledniceOnline. Za tu palec nahoru.
t.schtzova
2019-09-11 22:51
Zdravím, nejdřív k článku: ano, máte pravdu se střídajícími
řediteli, kteří zkazili, co mohli - hlavně organizaci práce, kdy
donutili většinu doručovatelů dojíždět, mnohdy dost komplikovaně a
víckrát denně, na depa a tam dělat do večera práci, kterou dřív
dělali rovnou na poště, což bylo efektivnější. Mělo to spoustu
výhod - většinou nemuseli např. dojíždět z vesnic do města, takže
měli víc času i pro sebe a rodinu. A byli blízko a měli rychlé
řešení, když se něco opomělo apod. Té práce je pořád stejně, to,
co se povídá, že chodí míň dopisů než balíčků, není pravda.
Dopisy chodí stále,mezi lidmi a hodně úředních. Spousta malých
balíčků se řadí mezi dopisy...k tomu připočítejte finanční
služby jako např. důchody a vyplácení poukázek z úřadů...ale
kombinace novodobé organizace práce, kdy doruč. nastupují na 3 - 4 hod.
ráno na depa, tam si ručně nachystají práci a vrátí se třeba i v 16
- 17hod.s tím, ještě nemají hotovo + nízké platy za tuhle
každodenní dřinu (a to nepočítám zátěžovost, která je silně za
hranou), to je to, proč lidí na poště ubývá. A těm, kteří tady
diskutují o a.s. nebo konkurenci mám jediné doporučení: přijďte si
to zkusit, alespoň tak na týden nebo i 14 dnů. Myslím, že začnete
mluvit trochu jinak a víc si vážit práce pošťáků. Dřou se pro vás
celý týden od nevidím do nevidím, abyste dostali, co vám bylo posláno
nebo alespoň výzvu, když to třeba jinak nejde...Taky jsou to jen lidi.
Ale bez nich by jste svou poštu nedostali...Přemýšlejte o tom.
velkymaxmilian
2019-09-11 16:18
@hajek.jiri51: Do průměrného minimálního platu se rozhodně
případné odstupné vrcholového managementu nepočítá, to se týká i
toho průměrného. Smiřte se s tím, že pracovní "výkony"
České pošty jsou stále na úrovni kdy spadla pod Federální
ministerstvo dopravy a spojů za éry králů klacků z doupěte kde dnes
sídlí Ministerstvo dopravy ČR. Pokud je mi známo do případné
privatizace tohoto molocha se nechce ani Bundes poště a to je co
říci...
salekiv
2019-09-11 13:55
hajek.jiri51: Zase neumíte číst. O žádném zisku jsem nemluvil. Mluvil
jsem o poskytování kvalitní služby a tím i o spokojenosti uživatelů
těchto služeb. Teď není spokojen ani občan ani zaměstnanec. Já
tvrdím, že státní podnik podobného typu z podstaty v konkurenci
soukromých podniků být úspěšný ani nemůže. Podle mého by bylo
nejlepší vyčlenit povinné služby ČP jako např. donášku důchodů a
ty platit třeba i z daní a z ostatního udělat akciovku. Ať tento
zbytek ukáže v konkurenčním prostředí, co umí. Snížení zlatých
padáků jsou drobné, které nic nevyřeší. Ty může navrhovat pouze
populista, který hraje na lidskou závist.
hajek.jiri51
2019-09-11 13:30
VM. Započítal jste i platy vrcholového managementu a zlaté padáky? A
jiné hledisko, než zisk, by se nedalo uplatnit? Třeba spokojenost
zaměstnanců a občanů? Ach ty Salekiv-ské klapky ...
velkymaxmilian
2019-09-11 13:04
Poznámku pana Šálka lze snad doplnit pouze o některé číselné
údaje. Fluktuace zaměstnanců s.p. České pošty (společně s Českými
drahami přežívajícího socialistického molocha) se odvíjí od
katastrofálních platových podmínek, minimální průměrná hrubá (!)
mzda činí 19.300,-Kč a maximální cca 22.000,-Kč. ČSÚ přitom
uvádí průměrnou mzdu v ČR za letošní první pololetí ve výši
33.297,-Kč. to, že v případě s.p. Česká pošta ryba smrdí od hlavy
není třeba dodávat...
salekiv
2019-09-11 10:26
Česká pošta je aktuálně hozena do konkurenčního prostředí, ve
kterém začíná v souvislostí s rozvojem e-shopů působit celá řada
soukromých doručovacích firem. Jak se zjišťuje, jsou tyto firmy daleko
flexibilnější a jsou schopny se zlomkem zaměstnanců daleko rychleji a
spolehlivěji doručovat libovolné zásilky. Pomáhá jim v tom i rozvoj
nových technologií. Zkostnatělá ČP jim prostě není schopna se svojí
strukturou zaměstnanců konkurovat, i kdyby měla sebegeniálnějšího
GŘ. Spokojený zaměstnanec určitě nemůže být cílem ČP. Cílem je
efektivní, rychlá, spolehlivá a levná služba zákazníkovi. A tu
státní podnik ze své podstaty není schopen zajistit.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.