Ilustrační FOTO - Pixabay

Další dějství dieselgate v soudní síni

Soud v Braunschweigu se v tomto týdnu začal zabývat hromadnou žalobou zhruba 470 000 klientů na automobilový koncern Volkswagen ve skandálu dieselgate, který propukl před čtyřmi lety. Majitelé automobilů s naftovým motorem se žalobou pokoušejí zvýšit své šance na odškodnění. U soudu je zastupuje německý svaz na ochranu spotřebitelů VZBV.

První ústní jednání soudu začalo kvůli velkému zájmu veřejnosti ve víceúčelové městské hale v Braunschweigu, nikoli v soudní síni.

»Podle našeho názoru Volkswagen podváděl, a musí proto skládat účty,« citovala agentura DPA šéfa VZBV Klause Müllera.

»Podle nás neutrpěli zákazníci žádnou škodu, protože všechna vozidla je možné používat v provozu a jsou bezpečná,« argumentuje naopak Volkswagen.

Koncern odmítl výzvu předsedajícího soudce Michaela Neefa, aby se dohodl na urovnání žaloby. »Ještě dnes těmito vozidly denně jezdí statisíce zákazníků. Proto z našeho pohledu nevznikla žádná škoda a tím pádem ani žádný důvod k žalobě,« uvedl Volkswagen.

Podle Neefa musí soud mimo jiné zvážit, zda majitele aut poškodil samotný software umožňující manipulovat s měřením emisí, nebo až následné zákazy provozu starších naftových aut v některých oblastech, uvedla agentura AP.

Volkswagen už dříve odmítl výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. Argumentoval přitom rozdílnými právními podmínkami.

Připomeňme, že koncern v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že nainstaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Auta při jízdě produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se týká mimo jiné více než milionu vozů Škoda Auto.

Soudní dohry skandálu VW

Koncern Volkswagen i manažeři kvůli emisnímu skandálu, který vypukl v roce 2015, čelí řadě žalob a vyšetřování se vede v Německu i ve světě. Skandál už VW stál celkem více než 30 mld. USD (přes 700 mld. Kč). Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na různé pokuty.

Americká vláda uzavřela 11. ledna 2017 s VW dohodu ohledně urovnání skandálu, automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 mld. USD (dnes 101,2 mld. Kč). V USA se Volkswagen dohodl také na zaplacení odškodného přes 25 mld. USD (dnes přes 588 mld. Kč). Jednotlivým majitelům VW v USA vyplácí odškodné 5100 až 10 000 dolarů. Nabídl jim také opravu či zpětný odkup jejich vozu.

V Německu, kde koncern čelí tisícovkám žalob a akceptoval pokutu ve výši jedné miliardy eur, bylo dosud vyššími soudy vyneseno 25 verdiktů a automobilka nebo její přidružené firmy všechny vyhrály. To se změnilo letos v květnu, kdy regionální odvolací soud v Karlsruhe poprvé zákazníky podpořil.

Letos v září se VW dohodl na urovnání žalob tisíců zákazníků v Austrálii, celkem automobilka majitelům aut zaplatí 127 mil. australských dolarů (2 mld. Kč). Dohodu ještě musí schválit soud.

Letos v červnu Obvodní soud pro Prahu 8 nepravomocně uznal nárok na odškodnění 636 mil. Kč pro majitele vozů koncernu Volkswagen v ČR. Vyhověl tak 2435 lidem zastupovaným organizací Safe Diesel. Tento měsíc Safe Diesel u soudu pro Prahu 8 žalobu rozšířil a celkem tak ve sporu organizace zastupuje téměř 6000 klientů. Pro každého z nich nárokuje odškodné 220 000 Kč. Vozidel s upraveným softwarem je v ČR zhruba 165 000.

Vynesené rozsudky

Inženýr Volkswagenu James Robert Liang byl 25. srpna 2017 v USA odsouzen ke 40 měsícům vězení a k pokutě. Stal se první osobou, kterou americké úřady kvůli skandálu odsoudily.

Manažer VW Oliver Schmid, bývalý šéf amerického oddělení firmy pro dodržování regulačních předpisů, byl 6. prosince 2017 v USA odsouzen k sedmiletému vězení pro podíl na podvodu a k pokutě 400 000 USD (asi 8,7 mil. Kč). Zatčen byl v lednu 2017, když se chystal odletět z Floridy do Německa.

Obvinění a žaloby

Před týdnem německá prokuratura oznámila, že obvinila šéfa automobilového koncernu Volkswagen Herberta Diesse z manipulace s akciovým trhem v souvislosti s emisním skandálem. Obvinění se týká rovněž bývalého šéfa podniku Martina Winterkorna, který jen několik dní po vypuknutí skandálu na svůj post rezignoval, a nynějšího předsedy dozorčí rady Hanse Dietera Pötsche, který byl v době skandálu finančním ředitelem. Už před vypuknutím aféry byl ale navržen do čela dozorčí rady, v říjnu 2015 byl do této funkce zvolen a zároveň opustil post finančního ředitele. Státní zastupitelství v Braunschweigu je přesvědčeno o tom, že Diess, Winterkorn a Pötsch v roce 2015, kdy skandál vypukl, záměrně neposkytli investorům včasné informace o jeho finančních důsledcích, čímž protiprávně ovlivnili cenu akcií podniku na burze.

Žalobě také od letošního července čelí bývalý šéf německé automobilky Audi Rupert Stadler a další tři lidé. Stadler se v polovině loňského června stal nejvyšším vedoucím představitelem koncernu VW, který byl ve funkci kvůli skandálu zatčen. Ve vyšetřovací vazbě strávil zhruba čtyři měsíce, během kterých s ním koncern Volkswagen po vzájemné dohodě rozvázal pracovní poměr.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 7, celkem 2 hlasy.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.