Ilustrační FOTO - Pixabay

Možnost zaplacení za zboží později využívá v e-shopech více lidí

Zájem o koupi zboží a zaplacení za něj až po jeho rozbalení, takzvanou odloženou platbu, narůstá podle společnosti MALL Pay, která službu poskytuje, v e-shopech na úkor dobírky. Podle průzkumu firmy se ji na vánoční nákupy chystá vyzkoušet třikrát více lidí než loni. Průměrná výše takového nákupu by mohla činit 1700 korun, řekl ČTK ředitel platební služby MALL Pay Adam Kolesa. Podle obchodníků, které oslovila ČTK, služba znamená konkurenční výhodu, za riziko obchodníci považují vymáhání pohledávek a vznik dluhu.

MALL Pay za zákazníky hradí nákup a e-shop dostává peníze okamžitě. "Zákazník zaplatí až za rozbalené zboží ve chvíli, kdy si ho chce nechat. E-shop pak není tolik omezen platebními metodami navázanými na dopravu pomocí třetích stran, jako je třeba dobírka a dostává tak peníze od zákazníků rychleji," uvedl Kolesa.

Manažer investiční skupiny C2H Equity s módními značkami Pietro Filipi a Kara Martin Roubal uvedl, že služba pro zákazníky znamená prakticky bezúročnou půjčku a možnost neplatit zboží, pokud se ho rozhodne ve lhůtě vrátit. "Pro nás je to cash-flow, kdy nemusíme čekat na úhrady dobírek, expedici ze skladu a podobné procesní úkony," řekl. Riziko pro poskytovatele vidí ale při vymáhání pohledávek, vzniku dluhu pro zákazníka a morálním riziku rostoucí zadluženosti.

Spolehlivost zájemců podle Kolesy MALL Pay vyhodnocuje včetně toho, že nahlíží do rejstříku exekucí a databáze ukradených občanských průkazů. Na možnost odložené platby dosáhne zhruba 70 procent zákazníků. Zatím je služba využívaná jen e-shopech, ale brzy se to podle Kolesy změní, včetně možnosti nakupovat online i u dopravců.

Odloženou platbu umožňuje také internetový supermarket Rohlik.cz prostřednictvím firmy Twisto. "Podíl této platební metody je za posledních devět měsíců konstantní. Na Rohlik.cz je využívají řádově jednotky procent zákazníků," uvedl komerční ředitel Rohlik.cz Olin Novák. Vlastní systém odložených plateb nazvaný Třetinka vyvinul i největší český internetový obchod Alza.cz. Ověřeným zákazníkům umožňuje pořídit vybrané produkty za třetinu ceny a zbytek uhradit kdykoli do tří měsíců.

"Nakupující přitom neplatí ani korunu navíc - žádné úroky ani navýšení. Od spuštění před necelými dvěma lety byla služba využita na téměř 47 tisíc objednávek. Její popularita navíc neustále stoupá," uvedla mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá. Letos průměrná výše objednávky činila 10,5 tisíce korun.

Spoluzakladatel platební platformy Trisbee Matěj Turek ČTK řekl, že služba může pro obchodníky znamenat konkurenční výhodu, za riziko však považuje zvýšené transakční náklady. Použít se podle něj dá jen v některých odvětvích - například v pohostinství má větší smysl zálohové financování, jako je například Trisbee, v jiných odvětvích s většími fakturami služba Cashbot.

(čtk)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6, celkem 1 hlas.

(čtk)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.