Ilustrační foto - wikimedia commons

Jde o zkrácení cesty nákladů po silnici

Kombinovaná nákladní doprava, která propojuje železniční dopravu se silniční, se v České republice přece jen rozrůstá. Její využití se za posledních pět let zvýšilo o více než třetinu na loňských téměř 31 000 vlaků. Vyplývá to z materiálu, který měla v úterý na programu vláda.

Podíl kombinované nákladní dopravy roste zejména v rámci dovozu. Její využití podle předloženého dokumentu v loňském roce snížilo provoz na silnici při přepravě zboží o 1,2 milionu kamionů.

Kombinovaná doprava podle odborníků pomáhá uvolnit silniční síť a tím i snížit její negativní dopady na životní prostředí. Podmínky pro zavedení tohoto druhu dopravy jsou především na železnici, určité možnosti má v tomto směru i vodní doprava. Na tuzemských řekách se však kombinovaná doprava v posledních 11 letech neprovozuje. Charakteristickým znakem a hlavním přínosem kombinované dopravy je zkrácení cesty po silnici na nezbytné minimum.

Podle dokumentu ministerstva dopravy pro vládu je kombinovaná doprava na vzestupu zejména v přeshraniční dopravě. Naopak v tuzemském provozu její podíl klesá. Dovoz zboží prostřednictvím kombinované dopravy od roku 2014 vzrostl o 57 procent.

V rámci kombinované dopravy jsou využívány zejména přepravní kontejnery. Loni takto bylo přepraveno celkem 1800 jednotek. V menší míře jsou používány také intermodální návěsy a výměnné nástavby.

Stát podporuje využívání kombinované dopravy i pomocí peněz z evropských fondů. V současném programovém období bylo od roku 2014 podpořeno šest překladišť na území ČR za téměř 488 milionů korun. Další projekty překladišť byly podpořeny z programu CEF (Nástroj pro propojení Evropy), ze kterého na ně směřovalo od roku 2015 více než 371 mil. Kč.

Letos bylo na území České republiky provozováno 17 soukromých překladišť kombinované dopravy, z toho tři jsou ve veřejném přístavu v Mělníku. Ty poskytují služby otevřeně všem zájemcům. Dále jsou v tuzemsku provozována soukromá podniková překladiště, která slouží pro potřeby pouze daných firem. Veřejné překladiště provozované státem u nás nejsou.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.7, celkem 7 hlasů.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.