Konec železniční dopravy v Čechách

Československé státní dráhy (ČSD) se v dobách socialismu mohly pochlubit širokou strukturou železničních tratí, díky níž byla železniční doprava zajištěna téměř do všech odlehlých oblastí bývalého Československa.

Po roce 1989 se objevilo mnoho pokusů o privatizaci železnice, které naštěstí pro cestující i železničáře zůstaly pouze v plánech pravicových vlád. Nicméně základy budoucí tzv. liberalizace železniční dopravy můžeme vidět v rozdělení Českých drah na stejnojmennou akciovou společnost a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), dnes Správa železnic. Posléze byla nákladní doprava oddělena do ČD Cargo. K další významné privatizaci, zejména v osobní dopravě, už nedošlo. Na železnici se však do osobní dopravy dostali dopravci jako Regiojet, Leo Express, GJW nebo Arriva. Zato v nákladní dopravě již figuruje mnoho dopravců.

K dalšímu kroku v osobní dopravě – a tím pádem k rozvratu kdysi ucelené železnice – došlo od nového jízdního řádu v prosinci 2019. Na devíti nových linkách zahájila provoz Arriva. Dosud dopravce jezdil mezi pražskou Hostivaří a Roztoky u Prahy a z Prahy do Nitry. Od prosince se také zvýšil počet spojů RegioJet. Nově začal provozovat denně 34 rychlíkových spojů na vytížené trase mezi Brnem, Ostravou a Bohumínem a dalších 120 regionálních osobních vlaků v Ústeckém kraji. Provoz dopravce rozšířil také na lince Praha-Ostrava-Košice, kde vlaky nově zajíždí do Bohumína, a na trase Praha-Brno-Vídeň/Bratislava. Na nových tratích začal jezdit také Leo Express. Zajišťuje část regionálního provozu v Pardubickém kraji a ve spolupráci s Arrivou také na Zlínsku.

Nasazení vlaků soukromých dopravců na naše koleje přineslo chaos. Zpoždění, nedodržení slíbených služeb a problémy s prodejem jízdenek − to jsou nejčastější výtky krajů k novým železničním dopravcům. Po necelém měsíci od zavedení »revolučních« změn v železniční dopravě musím uznat, že se obavy ohledně kvality cestování nejenom naplnily, ba co víc, v mnohém předčily neblahé očekávání. Nejkřiklavější problémy jsou zejména tam, kde stávající spoje Českých drah nahradila společnost Arriva, což se týká krajů Libereckého a Zlínského. Začasté se stalo, že cestující na trase Velké Karlovice–Vsetín čekali na příjezd ranního vlaku v mrazivých lednových dnech marně. Vlak nepřijel. Cestující si zejména stěžují na to, že se v na pohled líbivých vlacích Arrivy často netopí, nejsou v nich toalety. Nemluvě o tom, že ve vagonech byly německé naváděcí nápisy. Velikým problémem je i nákup jízdenky. Zatímco si cestující u Českých drah může zakoupit online jízdenku na rychlíkový vlak, při přestupu na spoj soukromého dopravce se musí shánět pro jízdence nové.

Věru nevím, komu tyto chaotické změny na železnici pomohou. Vlastně vím, majitelům soukromých společnosti, jež na tomto provozování železniční dopravy jistě tratit nebudou.

Za více než čtvrt století, kdy pracuji na dráze, jsem zažil mnohé, ale tato »revoluce« je pro dráhy a pro cestující veřejnost počátkem konce ucelené fungující dopravy. Vše dobré, co v dobách před rokem 1989 fungovalo, muselo být rozbouráno, aby se po čase za draho vracelo zpět. Domnívám se, že to bude i případ železnice. Snad tu liberalizaci přežije.

Radek NEJEZCHLEB, předseda OV KSČM Jindřichův Hradec


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4.2, celkem 99 hlasů.

Radek NEJEZCHLEB

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


fronda
2020-01-22 00:30
To bylo před 30 lety řečí, jak v ČSSR ještě není ani kilometr
vysokorychlostních tratí...
pelcman.vaclav
2020-01-21 19:32
Kdysi se deklarovalo, že nákladní doprava se přesune na železnici, ale
je to naopak. Silnice jsou demolovány kamiony, civilní doprava je
ohrožována, brzděna, životní prostředí poškozováno, to vše
hlavně proto, že ve světové ekonomice mají hlavní slovo výrobci aut,
pneumatik a distributoři pohonných hmot. Po nás potopa.
2alsata
2020-01-20 21:05
150 let železniční přeprava upřesňovala a ladila svou činnost.
Jakžtakž se to dařilo, ale co s tím dnes provedli naši
představitelé, to je do nebe volající. Dokázali na železnici
vytvořit dokonalý maglajz, aby dostáli zadaným požadavkům zničit
vše, co funguje.
slechta48
2020-01-20 17:32
Tak už to s českou železnicí dopadá jako s vodovody. O trubky,
vodárny a tratě i nádraží se bude starat stát a soukromníci i z
ciziny jako Veolia, Arriva, ... budou vyzobávat rozinky. Velmi pochybuji,
že zrovna Arriva či jiný soukromník na pár let
"vysoutěžené" trati provede z vlastní kapsy generální
rekonstrukci, tj. vybagrování spodku, usazení nové trati, i s
výlukami, ... Většina tratí se podobá silnicím II. a III. třídy,
jsou zvlněné a mají tak omezenou rychlost, vidíte to na značkách
vpravo ve směru jízdy. Pindům že "konkurence" malých rybek
něco s ČD zmůže může věřit jen naivka. Pro obměnu vozového parku
národního dopravce by se musela zastavit výstavba dálnic i jejich
opravy a pořádně zalovit ve státních financích ...
ilm557
2020-01-20 16:47
U ČSD a poté Českých drah jsem pracoval 42 let. Ale co teď ti
privatizátoři předvádějí na rozbití liniové dopravy která se
budovala přes feudály za Rakouska, kapitalisty " první
republiky", německý protektorát, socialismus, část současného
kapitalismu je ostudou a nemá obdoby. Tento projekt rozbití ucelené
dopravy zavítal i do Kraje Pardubice a tito piráti LeoExpresu převzali
celou osobní dopravu mezi Ústí nad Orlicí- Lichkov - Dolní Lipka -
Mlýnický Dvůr, Dolní Lipka - Hanušovice. Pardubický kraj vyjednal s
tímto pirátským dopravcem divnou smlouvu , když ČD nabízelo nižší
cenu za km než Leoexpres a přesto kraj smlouvu uzavřel s dražším
dopravcem. Neuvěřitelné co v tom asi je? Nastalo stálé zpoždění
spojů poškozování cestujících, na hlavní trati v Ústí nad Orlicí
jim ujíždějí spoje. Kupování několika jízdenek. A to vše v rámci
nezrychlení dopravy ale zpomalení se doprava vrátila do stavu ze
začátku minulého století. Neuvěřitelné co tito mafie kamarádíčků
napojených na své známé ještě uskuteční a občané i voliči jen
čučí co je v tomto "demokratickém" systému možné.
Zajímavé je, jak mohl hejtman Netolický se svojí partou takto uspět
vždyť v zastupitelstvu nejsou všichni mentálně postižení.
velkymaxmilian
2020-01-20 12:46
V HaNo velmi pobaví když pravá ruka neví co dělá levá. V sobotu
18.ledna jsme si zde přečetli zprávu jak poslankyně za KSČM paní
Květa Matušovská (bezesporu expertka na dopravu na rozdíl od jiných)
navštívila Ústecký kraj a společně s náměstkem hejtmana kraje s
gescí za dopravu Jaroslavem Komínkem (KSČM) posuzovali kvalitu
železniční dopravy po nástupu firem konkurujících (v tomto kraji
šesti) přežívajícímu a stěží transformovatelnému reliktu
minulosti, tedy státním Českým drahám. Změny si pochvalovali a svezli
se i po legendární "Švestkové drázeů z Litoměřic do Mostu.
Chtělo by to soudruhu předsedo z krajin "České Kanady" trochu
sladit noty a neplkat pod heslem "Čím hůře, tím lépe".
Obdivuji váš přehled o tom jak "klepali kosu" cestující ve
Velkých Karlovicích, mám dojem, že drtivá většina lidí o tomto
koutu v Bílých Karpatech až do natočení televizního seriálu Doktor
Martin (2015) ani netušila... Klíčky od auta jsem "zahodil" na
počátku devadesátých let a prakticky třicet let využívám služeb
Českých drah a autobusových přepravců. Vstup soukromých dopravců
České dráhy potřebovaly jako svině drbání, pod jejich vlivem se
alespoň částečně kultura cestování zlepšila, revitalizací části
vozového parku. Unikátní lemplovinou Českých drah a SŽDC je
skutečnost, že opakovaně byla odložena elektrifikace a zdvojkolejnění
trati Otrokovice - Zlín - Vizovice. Zlín je tak asi jediným krajským
městem v rámci Evropské unie, kam vede jednokolejka a jezdí tam o něco
lepší motorák než byl "Hurvínek"... P.S. Pokud se nemýlím
vaši Jindřichohradeckou úzkokolejku ČD ani stát, určitě
nezachránily...
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.