»Primus« tuzemské ekonomiky volá o pomoc

Výroba osobních aut v České republice klesla v prvním čtvrtletí o 11 procent na 322 908 vozů. V březnu po propuknutí koronavirové epidemie se snížila o 47 452 aut, což je o více než 36 %. Odhadované měsíční propady tržeb automobilek v ČR přesahují kvůli odstávkám výroby 50 miliard korun. U dodavatelů se odhaduje pokles o 45 %, tedy o více než 17 mld. Kč za měsíc.

Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu (SAP). »Celkově lze kvůli odstávkám v březnu a dubnu očekávat propad výroby v Česku až o 170 000 motorových vozidel, tedy zhruba o 12 % celkové roční produkce. Toto číslo bude navíc v průběhu roku 2020 dále narůstat,« uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Škoda Auto vyrobila od ledna do března 213 575 vozů, což znamená pokles o 7,7 %, v TPCA klesla produkce o 9,4 % na 53 233 vozů a v Hyundai se snížila o 23 % na 56 100 vozů.

Ilustrační FOTO - Wikimedia commons

Všechny automobilky ve druhé polovině března přerušily výrobu. Hyundai od 14. dubna znovu vyrábí, Škoda Auto počítá s opětovným zahájením produkce 27. dubna a TPCA 4. května.

Už v březnu bylo zhruba 15 % firem v automobilovém průmyslu přinuceno propouštět a v průběhu dubna tuto otázku řeší dalších 42 % firem.

Autoprůmysl bude podle analytiků ČSOB vzhledem ke své dominantní váze v průmyslu i hlavním důvodem velmi slabých výsledků celého odvětví nejenom za březen, ale i za duben, kdy jeho propad může dosáhnout zhruba 90 %. Koronavirus je podle ekonoma ČSOB Petra Dufka už druhou těžkou ranou, kterou autoprůmysl dostal v poslední době. Tou první je permanentní hrozba pokut za nadměrné emise, které mu naordinovala sama Evropská unie.

»Nelze očekávat návrat k normálnímu chodu, aniž by byla přijata rychlá a robustní opatření. Proto bychom v jednáních měli pokročit od opatření podporujících zastavený průmysl směrem k opatřením, která podpoří obnovení výroby a prodeje. Nelze přitom usuzovat, že obnovením produkce finálních výrobců vozidel automaticky dochází k plnohodnotnému obnovení výroby celého automobilového řetězce,« uvedl Wojnar.

Sdružení považuje za zásadní zejména prodloužení platnosti programu Antivirus, spuštění programu záruk za komerční úvěry pro velké podniky či úpravy daně z přidané hodnoty. Dále navrhuje nastavit funkční pravidla pro přeshraniční pohyb specializovaných expertů, pravidelně dojíždějících zaměstnanců a řídicích pracovníků, nutné služební cesty bez povinné karantény a přijetí opatření pro restart trhu s vozidly.

Automobilky připomněly, že při silně exportním zaměření české ekonomiky, kdy jen roční vývoz automobilového průmyslu přesahuje 920 mld. Kč, je klíčová aktivní role zástupců ČR při jednáních v rámci EU. Vzhledem k často mohutnější pomoci firmám a opatřením na rozjezd trhu v okolních zemích se může podle SAP zhoršovat konkurenceschopnost firem tuzemského automobilového průmyslu.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 1.5, celkem 2 hlasy.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.