Ilustrační FOTO - Wikimedia commons

Krok za krokem k vybudování rychlotratí

Správa železnic na sklonku minulého týdne podepsala s francouzskou společností SNCF smlouvu o poskytování služeb při přípravě výstavby vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice. Spolupráce by měla urychlit a zlevnit přípravu staveb, uvedla Správa železnic.

Stavba prvních rychlotratí by měla začít v roce 2025, první úsek by měl být zprovozněn o tři roky později.

»Smlouva je dalším logickým a navazujícím krokem, který zajistí průběžnou kontrolu dokumentací pro územní rozhodnutí a pokračování prací na dalších technických předpisech, jež umožní v budoucnu nejen další stupně projektové přípravy vysokorychlostních tratí, ale i jejich výstavbu, zprovozňování, pravidelný provoz a údržbu,« uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Letos by měla začít předprojektová příprava VRT, jde především o zpracování dokumentací pro územní řízení. Pro další etapy příprav je nutné, aby technické manuály na vytvoření dokumentace pro stavební povolení byly dokončeny nejpozději v roce 2023.

ČR se rozhodla při přípravě tuzemských rychlodrah vycházet z francouzského modelu. Správa železnic proto spolupracuje s Francouzi už déle, výsledkem byl například technický manuál pro projektování tratí ve stupni dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby. Podle Správy železnic bylo převzetí zkušeností ze zahraničí výhodnějším krokem, než vytvoření vlastních standardů. Ty by podle organizace byly časově i cenově náročnější.

Správa železnic vybrala pět úseků vysokorychlostních tratí, jejichž příprava se bude odehrávat ve zrychleném režimu. Jde o úseky Praha Běchovice - Poříčany, dále Přerov (Prosenice) - Ostrava - Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou, úsek Brno (Modřice) - Vranovice na tahu Brno - Vídeň/Bratislava a dva úseky mezi Prahou a Drážďanami. Některé z těchto úseků v současnosti vyměřují geodeti, na dalších Správa železnic zahájila práce na dokumentaci k územnímu řízení.

Výstavba vysokorychlostních tratí by měla výrazně navýšit kapacity železniční sítě a zrychlit spojení na vytížených tratích. O výstavbě se v ČR hovoří už od 90. let, konkrétní přípravy však začaly až v poslední době.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4.9, celkem 7 hlasů.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.