Ilustrační FOTO - Wikimedia commons

Pošta loni zvýšila ztrátu o 101 milionů na rekord 376 milionů Kč

Česká pošta loni prohloubila ztrátu o 101 milionů na rekordních 376 milionů korun. Předpokládala přitom propad až 900 milionů korun. K lepšímu výsledku proti plánu přispěly vyšší tržby z doručování balíků, úspory nákladů a spravedlivější platby státu za objednané služby. Firma to dnes oznámila v tiskové zprávě. Ztrátu čeká i letos.

Výnosy podniku meziročně vzrostly o 663 milionů na 19,8 miliardy korun. Důvodem je především zvýšení maximálního limitu pro úhradu čistých nákladů univerzální služby, tedy služeb, které si od České pošty objednává stát. Tento limit byl v průběhu roku 2019 zvýšený z 0,5 miliardy na 1,5 miliardy korun ročně. Pošta zároveň zvýšila o 132 milionů Kč výnosy z doručování balíků. Naopak opět významně klesly výnosy z vnitrostátních listovních zásilek. Pokles kusů v tomto segmentu meziročně činil 8,2 procenta, což odpovídá 313 milionům korun.

"Přestože jde o dosud nejvyšší ztrátu v historii pošty, je výrazně nižší, než byla původně plánována. Pošta v uplynulém roce začala náročný proces své transformace a letos v něm bude pokračovat. Vzhledem k tomu, že i pošta je negativně ovlivněna současnou epidemií nového typu koronaviru, budeme muset jít v plánované restrukturalizaci ještě hlouběji," uvedl finanční ředitel Roman Schanner. Ačkoliv není možné odhadovat dopady epidemie koronaviru, je podle něj jisté, že pošta i letos skončí ve ztrátě.

Provozní náklady České pošty vzrostly meziročně o 818 milionů na 20,1 miliardy korun. Za růstem nákladů stojí především desetiprocentní zvýšení tarifních mezd z dubna 2019, které bylo nejvyšší za 11 let a vedlo k meziročnímu nárůstu osobních nákladů, tedy nákladů na zaměstnance, o 1,1 miliardy korun. Pošta to udělala proto, aby kompenzovala dlouhodobě podhodnocené mzdy, zabránila odchodu zaměstnanců a souvisejícímu zhoršení kvality poskytovaných služeb. Dobrovolná fluktuace zaměstnanců díky tomu loni klesla o téměř o třetinu.

Česká pošta měla loni v průměru 28.927 zaměstnanců, jejichž průměrná mzda dosahovala 27.313 korun, což je o 9,3 procenta více než v roce 2018. Letos od dubna pošta zvyšovala mzdy o pět procent.

(čtk)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 1, celkem 3 hlasy.

(čtk)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


4beatles
2020-05-02 16:33
Česká pošta je chorý organismus. Příjmy jí klesají mimojiné proto,
že se vzhledem k dramaticky rostoucícm cenám poštovného zmenšuje
počet zásilek. Já bych už také 20 korun za známku na pohlednici
neplatil, 10 nebo 12 korun ale třeba ještě ano. Pošta přitom ovšem
vydělavá poměrně hodně na korespondenci odesílané ze státních
orgánů - tedy na daňovém poplatníkovi. Orgány posílají vše v
listinné podobě, doporučeně a do vlastnch rukou, což stojí opravdu
hodně. Před pár lety jsem dostal dopis z finančního úřadu, který
stál daňového poplatníka 68 korun. V zasílaném materiálu měl
finanční úřad chybu (šlo tehdy o odregistraci silniční daně ze
zrušeného vozidla), na chybu jsem upozornil - finanční úřad se
omluvil a poslal mi opravený dokument, poštovné bylo opět 68 korun a
já jsem samozřejmě znovu musel do fronty na poštu. Pokusy doručovateek
dodávat podobné zásiky do bytů v době, kdy jsou lidé v práci nebo ve
škole (i když ty mnohé už ani nezvoní a rovnou dávají do schránek
lístky o nezastižení adresáta - víme to všichni velmi dobře), jsou
také mrháním lidskou energií a pracovní silou.
salekiv
2020-05-01 10:03
Česká pošta je zářným příkladem neefektivnosti státních podniků.
Jejím problémem není zavádění reforem, ale naopak to, že v ní
žádné reformy neprobíhají. Aby nezkrachovala musí být dotována
státem. Typický socialistický moloch, který funguje jako
odstrašující příklad na doby dávno minulé.
e173rb
2020-05-01 07:04
Je vidět, že reformy nesou své plody. Pamatuji časy, a není to
příliš dávno, kdy Pošta byla dostupná v každé větší vesnici,
poskytovala služby spolehlivě a byla zisková. Ne jako dnes, kdy
prioritou je především roznos letáků, jinak se do mojí vesnice
doručuje sporadicky a přitom když se to sejde, tak jedny doručovatelky
v jeden den přivezou dopisy a zase jiné přivezou balík. Holt to jsou ty
nové trendy, nové chápání efektivity. Donedávna rozvážely
pravidelně, vždy ve stejný čas a vše najednou. Nedokážu
identifikovat co, ale zřejmě to bylo špatně. Tak se nám to reformuje,
jako už dávno máme zreformované Lesy, České dráhy, či školství.
Stále lépe a radostněji, vstříc šťastným zítřkům. Škodná se se
strojovou vytrvalostí postupně instaluje všude tam, kde ještě není
zcela rozvráceno a občan může svobodně a demokraticky jen zuby
skřípat.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.