K prohlášení ministrů zahraničních věcí

V předvečer 75. výročí konce druhé světové války vydali ministři zahraničních věcí Bulharska, České republiky, Estonska, Maďarska, Lotyšska, Litvy, Polska, Rumunska, Slovenska a Spojených států společné prohlášení. Snad by ani nezaujalo tolik pozornosti, kdyby se nejednalo o prohlášení zemí, které ještě před třiceti lety po hrůzných zkušenostech s německým fašismem usilovaly o překonání kapitalismu a následků fašismu snahou jít jinou cestou. A to cestou budování sociální spravedlnosti, odstranění ekonomického vykořisťování. To co nesmí být v tomto prohlášení opomenuto je asistence americké taktovky ministra zahraničí USA.

To, co dnes zažíváme v České republice v Praze 6 s děním piety padlých rudoarmějců, bagatelizování úlohy Rudé armády při osvobození Prahy a posledních bojů s fašistickou soldateskou a zbytky wehrmachtu na území dnešní České republiky nemá ve světě obdoby. Není snad žádné státní moci, mimo ty kolaborující s myšlenkami autoritářství a fašismem, které by dovolily a připustily hanobení památky svých osvoboditelů z nacistického područí.

Ptám se proto, jakou úlohu sehrává česká vláda a ministr zahraničí Petříček, že se snížil k přirovnávání hrůz nacistické okupace s událostmi, které souvisejí se studenou válkou? Proč de facto připustil další krok k přenesení viny za rozpoutání druhé světové války dílem téměř rovným z nacistického Německa na Sovětský svaz? Ano, Estonsko, Litva, Lotyšsko se cítily obětovány v roce 1940 západními mocnostmi Sovětskému svazu. Za války se zde formovaly i divize SS zbraní.

Fašismus, který nemusí mít a také neměl vždy podobu německého nacismu, existoval před vypuknutím druhé světové války ve Španělsku, Portugalsku, Maďarsku, do velké míry autoritářským režimem bylo Polsko. To pro zajímavost uzavřelo smlouvu s nacistickým Německem ještě před smlouvou Německa se Sovětským svazem. Království Jugoslávské (Srbů, Chorvatů a Slovinců) také příliš nestranilo ani dnešním buržoazně demokratickým praktikám. Konečně Maďarsko, Bulharsko a Rumunsko dlouho patřily k věrným spojencům nacistického Německa.

Myslím si, že pravice bude spokojena. Ti, kteří si přejí tzv. nejen morální, ale i věcné vyrovnání se Sudetoněmeckým landsmanšaftem rovněž. Věcně si ale myslím, že ministr zahraničí morálně a politicky devalvoval Českou republiku z polokolonie na kolonii Spojených států amerických. S tím kategoricky nesouhlasím. Historická pravda politickými účelovými přirovnáváními nesmí být překrucována. Bude-li překrucována pravda o druhé světové válce, mimo jiné i o tzv. armádě ROA (vlasovců), bude to jen další přiložení polínka k možnému dalšímu válečnému konfliktu, před nímž se otevřou stavidla různým neonacistickým a autoritářským tendencím. Měli bychom si vážit vlastenectví, zdravé národní hrdosti a umět rozlišovat.

Stanislav GROSPIČ, místopředseda ÚV KSČM


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 3.3, celkem 218 hlasů.

Stanislav GROSPIČ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


fronda
2020-05-12 20:40
Ve většině evropských zemích se v meziválečném období buržoazní
demokracie zhroutila a nastoupily pravicové diktatury. To nebyla práce
komunistů. Ti naopak byli prvními oběťmi těchto diktatur. V
současnosti dochází k podobnému procesu: Pobaltí, Ukrajina, Polsko,
Maďarsko...
svaty_vaclav
2020-05-12 20:16
Hřibovi (Piráti), Novotnému (ODS) a Kolářovi (TOP-09) se směje celá
republika. Já se navíc musím smát upoceným upachtěným snahám
místních diskusních antikomunistů a fašistů, kteří sem do diskusí
lezou, i když jim nejdou pod nos články HaNo a diskuse příznivců HaNo
a sympatizantů KSČM. Proč nejdete antikomunisti a fašisti diskutovat na
jiné weby, kde by měli pochopení pro vaše googlované antikomunistické
a fašistické rozumy? Jmenovat diskusní stálice místní
antikomunisticko fašistické grupy je zbytečné, hlásí se zde denně a
zvrací do HaNo své googlované rozumy, vlastní nemají, a svou nenávist
(velkymaxmilian, miki.13, jarprchal43, salekiv, donald.kaczerowski a
další). Vymyslet v diskusi s vámi nelze nic nového, protože jste se
svým kapitalistickým blábolismem dennodenně k uzoufání stejní,
omíláte stále svoje kapitalistické mantry a vnucujete je druhým.
Oháníte se zákony rozbitého Československa, které si je stvořilo na
svoji obhajobu zlodějen po puči 1989 a na obhajobu individuí jako jsou
antikomunisti a fašisti.
jmarek3
2020-05-12 19:37
Soudruh Grospič má velkou pravdu a já mu za ni děkuji.Fašouni se zde
ztrapňují, alespoň si uleví a jiným dají pokoj.Horší je ,že se zde
utvořila nová strana a to ODS-ROA.
velkymaxmilian
2020-05-12 18:41
Peku Vyskoči, tisíckrát opakované lež, kterou je zvýšení důchodů
za Kalouska o 40,-Kč, se stává pravdou pouze pro zabedněnce tvého
druhu. Normální je zakládat si výměry o úpravách důchodu, proto lze
snadno dohledat, že ty přidané čtyři pětky (k.1.1.2016) jsou z
ministra financí Babiše, ztrácet čas s grupou tupců nemá cenu...
jarprchal43
2020-05-12 18:17
svaty_vaclav - Za Kalouska představoval průměrný důchod 44 procent
průměrného platu. Za vás komunistů s Babišem je to necelých 40
procent. Tvůj "klidný" život za socialismu mě stál
nejlepší roky mého života.
salekiv
2020-05-12 17:38
svaty_vaclav: Začínáš nudit. Co takhle nějaká inovace. Neříkej, že
už nejseš schopen nic jiného vymyslet.
svaty_vaclav
2020-05-12 17:10
salekiv – i kdyby ses se rozkrájel, tak 41 let klidného života v
socialismu nevymažeš. Naštěstí lidé nejsou hloupí a ten
pravdoláskový havlistický režim, který je prý svobodou, ale svobodou
krást na cizím, lidi nežerou jako ty. Co říkáš tomu, že díky KSČM
byly v roce 2020 zvýšeny starobní důchody? Zvýšeny nikoli o trapných
40,- Kč jako za tvého Topolánka a Nečase s Kalouskem, ale o
mnohonásobně víc peněz.
salekiv
2020-05-12 16:39
Dnes v sekci publicistiky jedno PR pro KK, dále pro Hřiba, Novotného a
ministry zahraničí bývalých států Varšavské smlouvy. Komunisté
postupně stále více a více promarňují čas, který jim zbývá jako
parlamentní straně. Co mohou nabídnout straně lidé jako Kojzar,
Grospiš nebo Kováčik. Jejich vyčpělé stále na jednu strunu hrající
příspěvky nezajímají už ani členstvo KSČM. Někteří mladí
komunističtí elévové se snaží o modernější pohled, ale chybí jim
odborná erudice a jasný názor, co vlastně chtějí, kam má jejich
počínání směřovat. Nedá moc práce jejich slohová cvičení
rozcupovat. Když zjistí, že jim tu není dopřáno sluchu, raději se
stáhnou. To, že dnešní režim není ideální, víme. Negace, ale není
programem pro inteligentního člověka. Vy tu ale nic jiného
nenabízíte. Víceméně jste se postupně staly bulvárem pro
minulorežimní straníky a dikobrazem pro vaše odpůrce.
svaty_vaclav
2020-05-12 16:02
Když se v anketě mezi pravičáky na Hano ptali, kdo ze zdejších
pravičáků je nejblbější, tak miki.13 nepochopil otázku. miki.13, ty
si jednou zlomíš mozek.
miki.13
2020-05-12 13:41
Komunisté svým postojem neobjektivního výkladu dějin a svojí
nekonečnou láskou k Sovětskému svazu míří velice rychle do
propadliště dějin. Nenabízíte žádná levicová témata, stále
hledíte pouze do minulosti a můžete oslovit pouze tu méně
inteligentní část důchodců. Jako třešničkou na dortu je zdejší
primitivní tlupa rudých diskutujících v čele s Pepkem Vyskočem,
který ani nechápe psaný text. Na politické scéně chybí skutečná
moderní levicová strana, vy to nejste a ani nebudete.
stieglitz
2020-05-12 13:11
Jako každý rok, i letos i v bývalém SSSR (Dnes RF) připomenuli
epochální vítzství ve Velké válce o hodinky (Někdy také
označované jako Velká vlastenecká) V počtu hodinek uloupených
nepřátelům ale především civilistům v "osvobozených"
zemích, už těžko někdo rudoarmějce překoná
svaty_vaclav
2020-05-12 12:30
velkymaxmilianovi se dosud nepodařilo vygooglovat odpověď na mou otázku
- jakou barvu má červená ředkvička, kolik prstů má želva
tříprstá ?
velkymaxmilian
2020-05-12 11:44
@josky et Pepek Vyskoč: Vzhledem k tomu, že význam slova
"diskuse" je pro vás španělskou vesnicí, o čemž svědčí
vaše slabomyslné reakce nebudu s vámi ztrácet čas, jsem ovšem rád,
že potrefené husy kejhají o sto šest. Doufám, že nejste poslední a
přidají se další "intelektuální veličiny", třeba z
Polabí nebo od Tater...
svaty_vaclav
2020-05-12 11:11
velkymaxmilian, dám ti otázku úměrnou tvé inteligenci - jakou barvu
má červená ředkvička, kolik prstů má želva tříprstá ?
jarprchal43 ti může napovídat.
jarprchal43
2020-05-12 11:05
ferdaholub - Ba právě. Jenomže on to všechno hází do jednoho pytle. A
stavět na roveň Polsko-německou smlouvu s paktem Molotov-Ribbentrop je
nehoráznost, kterou komunisté neustále opakují. Je třeba znovu a znovu
připomínat, že smlouvu s Hitlerem podepisoval kdekdo (pokoušel se o to
i Beneš), ale jen Stalin si s ním rozdělil východní Evropu. A taky se
té své části vojensky zmocnil. A právě v tom je podíl SSSR na vzniku
druhé světové války, ať se to komunistům jakkoliv nelíbí.
jocky
2020-05-12 10:58
Maxi The Great, jestli se dějiny, jak sám tvrdíš, přepisovat nedají,
tak proč plýtváš časem i energií při pokusu to dělat? Navíc tak
hloupě?
velkymaxmilian
2020-05-12 10:46
Tento Grospičův výplod by nestál za komentář, pokud by se nejednalo o
poslance a místopředsedu parlamentní(!) strany. Neuvěřitelné je jeho
tvrzení, že bývalé sovětské gubernie Bulharsko,Maďarsko,Rumunsko,
Polsko, Česká republika a Slovensko (mimochodem tehdy neexistovaly)
ještě před třiceti lety kráčely cestou budování sociálně
spravedlivé (rozuměj socialistické) společnosti. Soudruh přehlédl,
že nadšení z "moskevské" cesty lid těchto zemí opakovaně
"projevil" třeba v letech 1956, 1968 a 1980, konkrétně
upřesňovat netřeba. Drzostí autora je mezi výše uvedené země
zahrnout Litvu,Lotyšsko a Estonsko násilně anektované SSSR v roce 1940
a poté jím opakovaně dobyté v letech 1944-45. Grospičův výčet zemí
kde byl před druhou světovou válkou fašismus, svědčí o tom, že se k
němu nedostala informace o pravlasti fašismu Itálii a Benita
Musoliniho. Zmateností v této stati je povícero. Dějiny se přepsat
nedají, na počátku dosud největší tragedie lidstva, kterou
2.světová válka byla jsou dva totalitní režimy Hitlerovo nacistické
Německo a Stalinův "komunismus" budující SSSR. Rozbuškou byl
pakt Ribbentrop-Molotov podepsaný v Moskvě 23. srpna 1939, poté si dva
zločinecké režimy počaly dělit Evropu. To, že na tuto činnost dne
22.června 1941 nakonec SSSR doplatil je ze zcela jiného soudku historie.
Nikdo nepopírá, že za cenu nesmírných obětí pak SSSR na evropském
válčišti přispěl také k porážce Německa. Dokument k 75.výročí
konce 2.sv.války přijatý Evropským parlamentem, který analyzuje
počátek konfliktu je historicky vyvážený. KSČM má s tímto
dokumentem problém, který zde trvale ventiluje,prokazuje svoji
nereformovatelnost a vyřazuje se ze spektra demokratických stran, což ji
zákonitě vyvede mimo parlament...
ferdaholub
2020-05-12 10:37
jarprchale, osobně na základě vlastních zkušeostí plně, souhlasím
se zněním a smyslem článku Stanislava Grospiče. Myslím si, že
existují významové rozdíly mezi označením hnutí jako fašistické a
nacistické. Nebo snad ne?
jarprchal43
2020-05-12 09:34
Autor nemá jasno v základních pojmech. motá fašismus, nacismus a
totalitní režim.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.