Ilustrační FOTO - Pixabay

Módní domy se bojí ztráty zákazníků

Metropole evropských luxusních nákupů od Paříže po Milán se po vlně nejrůznějších omezení pomalu probouzejí k životu a tamní obchody se otevírají. Zákazníků však mají jen velmi málo, v zemích totiž nejsou žádní turisté, upozornila agentura Reuters.

Nepřítomnost zákazníků, kteří obvykle pocházejí zejména z Číny, Blízkého východu a USA, znamená pro prodeje velký problém. Záleží na značce, ale běžně tvořily útraty těchto turistů v luxusních obchodech v Evropě 35 až 55 % tržby.

A v době, kdy se blíží celosvětová recese, a existují obavy z druhé vlny nákazy koronavirem, se nejspíš nedá očekávat, že by se počet turistů brzy zvýšil nebo že by výpadek nahradili místní nakupující.

V milánské nákupní galerii Vittorio Emanuele II, proslulém nákupním centru, minulý týden v prázdných obchodech Prada, Chanel a Louis Vuitton nečinně postávali prodavači a prodavačky s rouškami. Obchody s podobným zbožím v Itálii otevřely teprve nedávno. Šest z osmi restaurací, které se v centru z 19. století nacházejí, přitom zůstalo zavřených.

»Je tady takové ticho. Myslím, že tomu tak bude i v příštích týdnech, doufejme, že už ne měsících,« okomentoval současnou situaci jeden z prodavačů v prodejně Gucci v milánském obchodním centru Rinascente. Renato Borghi ze sdružení italských obchodníků uvedl, že nedávný průzkum mezi stovkou maloobchodníků v Miláně ukázal v prvním týdnu po otevření v průměru 30procentní pokles prodeje ve srovnání s loňským rokem. Jak Borghi dodal, pro obchody s luxusním zbožím v centru města je situace pravděpodobně ještě horší, protože jsou závislé na turistech a také proto, že mnoho místních stále ještě pracuje z domova.

Prodavač v jednom z obchodů s obuví, který si nepřál zveřejnit jméno, uvedl, že prodal čtyři páry bot ve srovnání s deseti, což bylo dříve běžné. Podle manažera jednoho klenotnictví v Římě byly prodeje z prvního týdne po otevření o téměř 70 % nižší, než tomu bylo ve stejnou dobu před rokem.

Ilustrační FOTO - Pixabay

V Paříži, kde luxusní obchody otevřely před více než třemi týdny, vypadala situace o něco lépe. Minulé pondělí odpoledne postávalo před obchodem Louis Vuitton na známé třídě Champs Elysées asi 17 lidí, rozestupy si udržovali pomocí bílých značek na chodníku. Vlastník prodejen Louis Vuitton, společnost LVMH, ale zatím nijak nereagovala na dotaz agentury Reuters ohledně výše nedávných prodejů. Společnost Kering, která provozuje obchody se značkou Gucci, naopak uvedla, že první zprávy z Francie jsou povzbudivé. »V obchodech je více zákazníků, než jsme očekávali, i více lidí nakupuje,« uvedla společnost.

Všeobecně opatrná nálada v Evropě je v kontrastu s poptávkou po luxusním zboží v Číně a v Jižní Koreji, kde se obchody začaly znovu otevírat už v březnu. Značky jako Hermès, Louis Vuitton či Dior tam zaznamenaly dvojciferný nárůst tržeb, a to i přesto, že některé z obchodů zvýšily ceny. Konzultační společnost Bain & Co. ale stejně očekává, že prodeje luxusních oděvů, kabelek, šperků a kosmetiky poklesnou ve druhé třetině roku o 50 až 60 %.

Značky v této souvislosti přicházejí s různými strategiemi. Některé, jako Chanel či Louis Vuitton, zvýšily ceny, aby si i nadále zajistily potřebné marže. Jiné, jako Ferragamo či Burberry, si odepsaly hodnotu akcií, které již nebudou prodávat za plnou cenu. Módní návrhář značky Gucci Alessandro Michele minulý týden oznámil, že uspořádá pouze dvě módní přehlídky za rok namísto původních pěti. Jak uvedl, chce, aby zboží v obchodech zůstalo déle.

I vzhledem k tomu, že obchody v Londýně, dalším evropském obchodním centru, se neotevřou až do 15. června, »40 až 50 % prodejů luxusního zboží v Evropě vymizelo a nějakou dobu se nevrátí,« uvedl Flavio Cereda, analytik firmy Jefferies. »Mladí lidé a střední třída, kteří byli motory růstu v tomto sektoru, mají mnohem méně peněz na utrácení. Ti hlavní bohatí zákazníci se vrátí, ale to nestačí,« dodal.

(čtk)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: pro článek zatím nikdo nehlasoval

(čtk)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.