Ještě v roce 1985 bylo ve Švédsku 8500 supermarketů, v roce 2010 jich tam zbývalo méně než 3500. FOTO - Pixabay

Obchody bez prodavačů. Jiný švédský venkov

Digitální supermarkety bez prodavačů v současnosti mění švédský venkov. Startupová firma Lifvs jich v zemi provozuje devatenáct. Společnost si vybírá odlehlé oblasti, kde zanikly obchody s potravinami, píše list The Guardian.

Emma Nilssonová míří do obchodu. Její manžel sklízí na horkém letním slunci seno, rozhodla se mu tedy koupit láhev vody. U pokladny ji ovšem nevítá přátelská lidská tvář, nemůže ani probrat nejnovější klepy. Místo toho vytáhne telefon, přihlásí se do bankovní aplikace a ťuknutím na obrazovku mobilu si otevře zamčené skleněné dveře do prodejny. Poté studuje obsah lednic, které naplnil někdo, koho nikdy neviděla. Vybírá si láhve s vodou, aktivuje si čtečku čárových kódů v mobilní aplikaci, naskenuje kód na láhvi a dalším ťuknutím na displej mobilu platí.

V kontejneru není koho pozdravit

Stojí přitom ve 22 metrů čtverečních velkém kontejneru napěchovaném lednicemi a plnými policemi - jinými slovy v novém supermarketu ve vesnici Eket ve švédském regionu Skaane. Pro 400 obyvatel vsi činí život mnohem pohodlnějším. »Je to trochu divné,« svěřuje se Emma. »Je podivné mít obchod, kde nemůžu nikoho pozdravit. Ale pokud je to jediná alternativa, aby se v takhle malé vsi udržel život, tak je to hezká věc,« dodává.

24 hodin denně

Švédská startupová firma Lifvs otevřela od začátku loňského roku devatenáct podobných obchodů napříč zemí. Místa si vybírala z tisíců malých vesnic a měst, kde v posledních desetiletích zanikly obchody s potravinami. Ještě v roce 1985 bylo totiž ve Švédsku 8500 supermarketů, v roce 2010 jich tam zbývalo méně než 3500. Podobný osud potkal také ves Eket. Mívala malý obchod s potravinami, jak však jejích obyvatel ubývalo, provozovatelé ho zavřeli.

Anita Erikssonová, která je zodpovědná za provoz, zásobování a úklid nového supermarketu (vedle dalších dvou prodejen v okolí) vnímá strategii firmy Lifvs jako úspěšnější než starší model provozu potravin. »Rozdíl je v tom, že v nich lidé pracovali po celou dobu, kdežto já mám tři obchody a jsme otevřeni 24 hodin denně,« říká. Cílem provozovatele prodejen je mít jednoho zaměstnance, jenž obstará čtyři či pět obchodů. Prodejny jsou v kontejnerech, které firma může umístit kamkoliv, kde uvidí potenciální trh. Pokud se tam obchodu nebude dařit, může ho přemístit.

Možná i knihovny

»Vyvíjí se to opravdu velmi rychle,« říká Daniel Lundh, jeden ze zakladatelů společnosti. Její supermarkety nabízejí více než 500 druhů zboží a pokrývají většinu toho, co člověk potřebuje - včetně masa, salátů, zeleniny či zmrzliny. Interiér připomíná běžné supermarkety. »Je to kompletní obchod s veškerým sortimentem. Vzhledem k omezenému místu akorát neprodáváme pět druhů kečupu,« doplnil Lundh. Vzhledem k tomu, jak moc si obecní úřady ve Švédsku přejí zpět obchody s potravinami, firma místa pro nové prodejny nemusí nijak složitě hledat.

Místní starosta Christian Larsson, vidí podobnou budoucnost i v provozu knihoven. »Podobné věci se odehrávají v celém Švédsku. Pokud malé vsi nechtějí, aby z nich odešli všichni obyvatelé, je to budoucnost,« uvedl.

(ava, čtk)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6, celkem 2 hlasy.

(ava, čtk)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


antal
2020-09-18 20:15
Je to inšpirujúce aj pre slovenský vidiek. Liberálno-demokratický
kapitalizmus, oháňajúci sa ľudskými právami, ktoré pomaly zúžil
len na práva gayov, totiž úplne ignoruje právo obyvateľov obcí na
zásobovanie, vybavenie obcí obchodmi. On to hodil na súkromníkov, čo
je nezmysel a popretie práva občanov na zásobovanie. Súkromník totiž
pracuje v súkromnom záujme, nie verejnom a zásobovanie je verejná
záležitosť. Súkromník potrebuje primeraný zisk, s malým sa
neuspokojí. Preto slovenský vidiek je dnes prakticky bez obchodov, ľudia
musia cestovať do miest, aj preto sú plné cesty. Obecný obchod by
stačil hospodáriť vyrovnane, nemusel by byť nejako ziskový. Ale toto
vysvetliť dnešným politikom je nemožné. Preto by jedným z riešení
mohli byť aj takéto obchody.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.