Reklama

Jako bájný Fénix z popela...?

Zákonitě muselo přijít to, co přišlo: nostalgie za naším socialismem v ČSSR vzala zasvé. Nedávno, tedy ještě před volbami, jsem na jedné internetové diskusi četl skvělý aforismus: Mýty jsou tu od toho, aby se mýtily, tedy vymýtily. Byl sice vyřčen v jiných souvislostech, přesto mi byl veskrze protivný, protože jsem si ho spojil s tou děsivou situací, které jsem se obával a která zde nastala po volbách: Levice nedostala při volbách od lidí ani tu nejmenší šanci, prostě dostala na frak.

Po celých těch třicet let po pádu »komunismu« jsem si myslel, že socialismus z dob ČSSR přece jenom osloví dnešní střední a mladou generaci, respektive, že my-vy staří dokážeme předat ideu o dobré myšlence socialismu, o společnosti, která se snažila – bohužel přes všechny s tím související ústrky - vyjít člověku a jeho potřebám vstříc.

Kde se stala, ne, kdo způsobil tu chybu, že se to nepodařilo? Je to tím, že vektor uvažování dnešních mladých jde jiným směrem, nebo že negativní zážitky střední generace se socialismem převálcovaly jeho humanitní myšlenku? Jak to, že se dnešním starým komunistům nepodařilo přesvědčit občanstvo, aby volilo levici? Že by jim šlo pouze o žabomyší spory a jejich doživotní posty na okresních sekretariátech?

Nu, ono to bude také nejspíš tím, že současná hyperkonzumní a poamerikanizovaná, internetem, brutálně akčními filmy a mobilními telefony zblblá společnost už komunisty s jejich ideami a ideály skutečně k ničemu nepotřebuje. A tak se lidi, tedy někteří, chovají k druhým a ke svému okolí jako bezohledná hovada. A je jich stále víc.

Jeden z tvůrců našeho »ekonomického zázraku« po roce 1989 Tomáš Ježek ve své knížce o budování kapitalismu u nás napsal, že společnost, tedy vlastně člověk, se po Listopadu vrátil ke své přirozenosti, která mu je dána od přírody, tedy od Pána Boha, a tou přirozeností je SOBECTVÍ.

Takže jsme se obloukem po nynějších volbách vrátili k této přirozenosti.

Pro mne však kapitalismus symbolizuje zrůdná tvář jakéhosi »sportovce« Vémoly, co už ani není tvář člověka, ale jakéhosi vraždícího démona. A kolik přibylo okérovaných magorů, až z nich jde - že by záměrně? - strach. Jako kdyby se chystali do války. Tak ať si jdou do té války, když (a teď budu citovat jednu svou báseň) »...když svět už dávno ztratil svůj poválečný útlocit, a my dva se zase znovu marně opouštíme, zakousnutí do sebe, jak dva vzteklí buldoci, jak dva globální votroci.«

Není divu, když je společnost zmasírovaná angloameričtinou a údajně prý nezbytným evropanstvím a vlastenectví dostává na zadek. Nebo že by se skutečná vlastenecká levice jako ten bájný Fénix přece jenom po nějaké době znovu zvedla z popela, ale hlavně: oslovila většinu českého národa? Mně už se tomu nechce věřit, anebo se toho nedožiju. I když - nedávno v Rakousku komunisti vyhráli jakési komunální volby...

Miroslav KANTEK


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.2, celkem 78 hlasů.

Miroslav KANTEK

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


fronda
2021-10-16 02:20
stanley58: Ano, už jste tady psal, jak jste ve škole nepochopil marxismus
a musel jste se to šprtat doslova. Ale divím se, že se tím ještě
chlubíte.
fronda
2021-10-16 02:17
R.J.: KSČM nemá v programu obnovení předlistopadového systému a v
praxi kolaborovala s oligarchy.
fronda
2021-10-16 02:14
Vladimir.novak1: Německo uzavírá především jaderné elektrárny.
antal
2021-10-15 19:41
stanley58, nezdá sa Vám divné, že dnes Európania marxizmu (presnejšie
vede) nerozumejú a nedôverujú a padajú na hubu. A Číňania vede a
marxizmu dôverujú a stúpajú prudko hore. Aj plyn, ktorý by mal
zohrievať Európanov, tečie tým smerom, pretože tam sú poznatky,
program, vízie a sú napĺňané činom. ..... Tu nejde vôbec o Marxa a
marxizmus, ale kontinuálny vedecký vývoj, ten bol v Európe prerušený,
aj v komunistickom hnutí. A máte pravdu, Európania radšej sledujú to,
čo robí princ a Meghan a tá a tá prostitútka, akoby sa snažili
pochopiť podstatu problémov. Lenže, je tu zlom, kríza tlačí na
revolučnosť. Dnes cestou vlakom mi traja ľudia vyprávali o tom, že už
voliť nepôjdu, pretože súčasná politika je jeden veľký hnus. A
nemali sme zlikvidovať socializmus. Pritom vôbec netušili, čím sa
zaoberám. ..... Stanley, máte veľmi zlý postreh. Ja sa bez problémov
dokážem uživiť prácou svojich rúk, robil som aj plánovača v
podniku, hospodára univerzitného SZM, šéfa kníhkupectva, v ekonomickom
výskume, záhradníka, stavbára, viem si dopestovať na dedine zeleninu,
ovocie, viem chovať ošípané, zajace, sliepky, husi, dobytok, viem si
nakosiť ručnou kosou alebo kosačkou, nasušiť seno. Pred 3 rokmi ma
zavolala kamarátka pomôcť vykopať ryhu pre elektrickú prípojku. Boli
tam dvaja 40-tnici otcovia so synmi. Ale bolo vidieť, že s rýlom či
motykou nikdy nepracovali, pri rýle používali len silu rúk, ja silu
celého tela. Štyria poriadne nedokončili ani jeden diel zo 4, a ruky ich
boleli, ja som vykopal 2 diely zo 4. To len na dokreslenie, že u mňa je
filozofia prepojená s vedou všeobecne (najmä ekonomickou) a životom.
yucon.fox
2021-10-15 09:37
stanley58: Archimédés žil ve 2. století před naším letopočtem a
jeho zákon platí dodnes. Totéž bude i se společensko ekonomickými
zákony objevenými a pospsanými Marxem. A to bez ohledu na to, zda jim
rozumíte, či nikoliv.
stanley58
2021-10-15 01:08
antale, je sice uzasne, jak se tady pokazde filozoficky rozepisujete, ale
tem vasim marxistickym teoriim zde na hano temer nikdo nerozumi. Ani ja
tomu na konci 70-let ve ctyrech semestrech nerozumel. Zkuste jit s temi
svymi teoriemi mezi delniky, nekde do fabriky. Budou na vas koukat jako na
blazna a absolutne nebudou vedet, co jim to vlastne rikate. A odejdou z
vasi prednasky absolutne zhnuseni. Temito prednaskami je absolutne
neziskate. Apropo, nevim co byste psal, event. cim byste se zivil, kdyby se
nenarodil marx. Navic - to byl clovek, ktery psal o situaci pomeru v
polovine 19. stol., cili pred zhruba 150-160 lety. Ale vy (a ostatni
bolsevici) to budete neustale omilat dokolecka, jako by to byla vec
tykajici se dnesni doby!
antal
2021-10-14 20:10
Pán Novák, KSČM sa hlási k ľavici a ľavica, to je progres, pokrok,
budovanie, tvorba niečoho nového. K tomu, aby ste tvorili niečo nové,
treba mať program, v ktorom sú nové idei, vízie. Samozrejme, pre
vševedkov ako ste Vy, sa také idei vyťahujú z rukáva, k tomu naozaj
žiadna teória netreba. Ale pre serióznu stranu, ktorá nechce veštiť z
kariet a chce ponúknuť ľuďom reálny program do budúcnosti, je to
nemysliteľné bez dobrej teórie. Teória v turbulentnej dobe je
duchovným zrakom, ktorý ukazuje cestu. Dobrá teória dokáže jasne
zadefinovať charakter epochy a úlohy, ktoré z nej vyplývajú. Potom
môžete tvoriť program. Opakovať dnes ľuďom, že programom je
socializmus, ale nič konkrétne, nič nové, je cesta k zániku.
Vladimir.novak1
2021-10-14 19:34
Ach jo,takže odkaz na Voloďu,ten se určitě vyzná lépe než já-První
zprávy - Domácí - Putin: Doufali v neviditelnou ruku
trhu https://www.prvnizpravy.cz/zpravy/zpravy/putin-doufali-v-neviditelnou
-ruku-trhu/.A dále,žádná teorie,jakkoli líbivá současné KSČM
nepomůže.
antal
2021-10-14 18:09
Pán Janouch, my svoje postoje už dobre poznáme:-). Ale prečo tak
stopercentne trváte na svojom postoji, keď zároveň ste vyslovili
otázku, či to nebolo zložitejšie - a teda môžem mať ja pravdu. Ono,
dnešné KS si z toho robia tak trochu holubník, socializmus vtedy alebo
inokedy, ako keby to záviselo od ľubovôle ľudí. A KS si subjektívne
vymýšľajú program, neberúc do úvahy charakter epochy. V prírode a
dejinách vládne určitý poriadok, rytmus, je to dokonca opísateľné
jednoduchými matematickými vzťahmi. A ja vychádzam z nich, sú overené
reálnymi dejinami, takže ma ťažko subjektívnymi postojmi presvedčiť,
ak nie sú ani ničím podložené.
antal
2021-10-14 17:56
To trvanie EÚ na prednosti voľného (spotového) trhu pred zmluvami sa
teraz vypomstilo. Plyn je strategická surovina, vyžaduje si stabilitu a
predvídateľnosť, najmä pre producentov. Voľný trh sa hodí na drobné
predmety, ktoré nemajú také dopady. To bazírovanie EÚ sa teraz
vypomstilo. Pretože mnoho krajín, vypichneme Ukrajinu, špekulovali, že
nebudú nakupovať plyn od Rusov priamo na základe dlhodobých zmlúv, ale
na každodennom trhu. Nejaký rok sa to aj vyplatilo, plyn stál 80. čo 92
dolárov. A ak pamätáme, švédsky súd odsúdil Gazprom na zaplatenie
Ukrajine 3 mld. dolárov, lebo vraj doplatila na zmluvné ceny oproti
spotovým. Tým súd nevdojak posvätil súčasné vysoké ceny - pretože
na voľnom trhu kolísajú raz dolu, raz hore. Takže teraz znášame
dôsledky nekompetentnosti EÚ pri rozhodovaní o takej vážnej komodite,
ako je plyn.
antal
2021-10-14 17:49
Pán Novák, súhlasím s velkymmaxmilianom, Vy ste celý problém s cenami
plynu postavili hore nohami. Asi neviete, že Nemci dostávajú plyn na
základe zmluvy (Vy to nazývate priateľstvom) za 220 dolárov, takže to
s vysokými cenami nemá nič spoločné. Je tam viac faktorov, emisné
povolenky, trvanie na starých európskych hodnotách, teda aj voľnom
(spotovom) trhu, hoci M. Keynes už v r. 1926 napísal, že doba
Laissez-Faire skončila, špekulanti využívajúci spotový trh, ďalej
tuhá zima. Plyn je strategická surovina a preto zásobovanie cez voľný
trh je hazard. Ako povedal včera aj Putin, takýto trh si vyžaduje
stabilitu a predvídateľnosť. .....Prečo sa snažíte za každú cenu ku
každej téme niečo povedať, aj keď téme nerozumiete. To znižuje
hodnotu Vašich komentárov, skôr sa mi zdajú ako také klebetenie, ako
seriózna diskusia. Keby ste rozumeli tomu, čo je to dialektika, tak by
ste netárali.
Vladimir.novak1
2021-10-14 16:20
K velkymaxmilian.Máte pravdu s těmi emisními povolenkami.Ale.Jak víte,z
Ruska vedou nyní dva plynovody.A Rusko oběma plynovody dodává stejný
objem plynu jako,když tu byl jeden plynovod.Tzn.,že Němci,kdyř se
vykašlali na ty tep.elektrárny.,tak těch emisních povolenek budou míti
méně než ČR.To je snad pochopitelné.O to více přijdou u nás ke
slovu tep.elektrárny a teplárny,neb zařízeních na plyn.energii
ubude.Nevím jak Vám to ještě vysvětlít,snad toto stačilo,ovšem
tohle je mimo článek,jen upozornění,že zlaté časy se pomalu budou
ztrácet.
velkymaxmilian
2021-10-14 15:20
Pane Nováku růst cen elektřiny neovlivňuje váš "německoruský
plynový internacionalismus", ale neregulovaný růst cen emisních
povolenek, který sice připustil Brusel, ale jeho omezení bylo v
národní režii(míněn Babišův kabinet). Kdyby bylo vaše tvrzení
pravdivé pak by ceny plynu stagnovaly...
Vladimir.novak1
2021-10-14 14:48
Jo,jo.Jako věštec nejsem nic moc,i když to se mnou není nijak
hrozné,odhadoval jsem KSČM na 5,3%,ale moje věštectví z 11.53 se
zhruba naplní,i když budu pod drnem.Pak vzpomínejte na mě.No,již nyní
se potýkáme s tím,že ceny energie stoupnou o 30%.A proč?Přece kvůli
přátelství Německa s Ruskem ohledně zemního plynu.Němcei uhelné
elektrárny ruší a přecházejí na zemní plyn a tak Rusko do Evropy
dodává plyn po dvou větvích do Evropy,takže se to na těch cenách
musí odrazit.No,elektřina není dialektický marxismus,viďte Antale a
R.J.
halonoviny
2021-10-14 14:12
Hustý, Novák. Rostete. RJ
halonoviny
2021-10-14 14:11
No Melsore, jestli skutečně 25 % lidí považuje tento systém za horší
než ten minulý (o komunismus ovšem nešlo, jak víme), pak nechápu,
proč automaticky všichni tito lidé nevolili KSČM a Levici, jediné dvě
strany, které měly v programu překonání kapitalismu?! Že by ten
průzkum nebyl pravdivý, resp. že by to bylo všechno poněkud
složitější?! R. Janouch
halonoviny
2021-10-14 14:08
Antale, ano. Socializmus je v pooriadku. No to, čo tu bolo do roku 89,
nebol socializmus... R. Janouch
jan.dvorak
2021-10-14 13:35
Zajímavý názor. Je snadnější chyby hledat v „nevděčných“
voličích než u sebe. A geniální nápad přesvědčovat mladou generaci
vzpomínáním na staré dávné zlaté časy bez všech těch internetů,
mobilů a „úpadkové“ kultury by nevymyslel ani Marek Prchal. S
takovouto sebereflexí za čtyři roky už nedosáhnete ani na ten státní
příspěvek... Ale ono by se pro těch sedm milionů ročně našlo
smysluplnější využití.
antal
2021-10-14 12:01
Pokiaľ si aj komunisti a ľavica neosvoja marxizmus, hlavne
dialekticko-materialistické chápanie dejín, nepochopia, že
"socialismus z dob ČSSR nemôže osloviť dnešní střední a mladou
generaci, respektive, že my-vy staří dokážeme předat ideu o dobré
myšlence socialismu". Socializmus bol v poriadku, v tom nie je
problém. Problémom hlavne Európy vidieť svet vo vývoji. Že všetko
má svoje historické miesto, aj kapitalizmus, aj socializmus. Že
socializmus nebol zlý, ale možnosti socialistickej formy sa po r. 1989
vyčerpali a KS, ak sa chcela pokladať za revolučnú stranu, mala
načrtnúť víziu nového systému. A z tohto jednoduchého dôvodu
nemôže osloviť mladú generáciu. Pokiaľ toto európske KS nepochopia,
odídu do úplného zabudnutia. ..... KS miesto marxizmu a odbornej, vecnej
diskusie prešli do roviny iracionalizmu. Pohybujú sa v subjektívnej,
pocitovej rovine, nie exaktnej. Npar. veta "Pro mne však kapitalismus
symbolizuje zrůdná tvář jakéhosi »sportovc". Opisovať
kapitalizmus všeobecne ako zlo znamená akúkoľvek absenciu marxizmu a
vecnosti. Kapitalizmus má tiež svoje miesto v dejinách, v rámci
kapitalistickej epochy (1368 - 1938) bol pokrokovým systémom, ktorý
priniesol ľuďom viac blahobytu, slobody. A to isté sa dotýka
socializmu, v rámci socialistickej epochy (19*28 - 1998) bol pokrokovým
systémom, ktorý priniesol ľuďom viac blahobytu a slobody. Dnes síce
môže fungovať, ako výborne funguje v Číne, ale už nie ako hegemón,
ale len vedľajšia vývojová línia. Tak ako fungujú dnes ako
vedľajšie vývojové línie kapitalizmus, feudalizmus, kmeňová forma.
Dnes je na programe už globálna civilizácia a komunizmus, a duchovná
(poznatková) forma. Všimnime si, ako Čína tlačí na utváranie
globálne prepojenej civilizácie, pretože do tejto roviny dospel
výrobno-technologický spôsob a izolované krajiny (napr. V. Británia)
sa budú stretávať s veľkými problémami.
Vladimir.novak1
2021-10-14 11:53
Tentokrát s M Kantkem absolutní souhlas.I je fakt,že staří komunisté
se toho Fénixe nedožijí.Ale dnešní přežraná společnost na svoji
pýchu a nenažranství v budoucnu doplatí.Hrozí vyčerpání nerostných
surovin,i přírodní a ekologické katastrofy,které jsem v mládí
nezažil,jen jednou,nebude stačit ani sběr kovových předmětů.Takže
ano,choďte si do svých chrámů-supermarketů, vaše auta ať se dále
vyrábějí do nekonečna,mějte si své mobily,uzavírejte se do
sebe,vítejte imigranty,včetně těch co tu manuelné pracují,neb se vám
nechce ručičkami dělat,pak se nedivte,co nastane.
1 | 2
Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama