Info pro čtenáře

Vážení čtenáři. Přecházíme na nový web, který je na adrese https://www.ihano.cz.

Tato adresa bude stále funkční, ale už ne aktuální. Bude fungovat jen jako archiv.

Přejděte na https://www.ihano.cz.

Reklama
--> 

Cyklisté a koloběžkáři trápí centrum Prahy

Pražští strážníci letos od ledna do konce listopadu řešili na území metropole téměř 6800 přestupků souvisejících s jízdou na kole, elektrokoloběžkách nebo takzvaných samovyvažovacích vozítkách. Meziročně je to za stejné období o 1350 případů více.

Zástupci radnic v centrální části města uvedli, že největším problémem je jízda na elektrokoloběžkách po chodnících a jejich odstavování na nevhodných místech. V Praze platí již několik let zákaz provozu vozítek typu segway.

Celkový počet přestupků se týká kategorie cyklistů, do které ze zákona spadají rovněž jezdci na koloběžkách, elektrokoloběžkách a samovyvažovacích vozítkách. »Koloběžky v centru Prahy zůstávají problémem, zejména pro nedovolenou jízdu po chodníku. Nejinak tomu je v případě jízdních kol. Více problémů řešíme s koloběžkáři, než s jezdci na samovyvažovacích vozítkách,« uvedla mluvčí městské policie (MPP) Irena Seifertová.

Lidé si stěžují

»S problematickým provozem elektrokoloběžek se potýkáme od samého zahájení jejich provozu. Jejich výskyt v ulicích provází vlna stížností občanů, která polevuje a zase sílí v návaznosti na konkrétní roční období a turistickou sezonu,« sdělil místostarosta Prahy 2 Jan Korseska (ODS). Problémy jsou způsobeny špatnou legislativou na úrovni státu i města, na což podle něj radnice dlouhodobě upozorňuje.

Ilustrační FOTO - Wikimedia commons

Problém koloběžek řeší i sedmá městská část, byť v současné době podle mluvčího Martina Vokuše zřejmě kvůli pandemii COVID-19 není problém tak velký jako v minulosti. »Jsme v pravidelném kontaktu s provozovateli sdílených koloběžek a řešili jsme s nimi i to, aby připomínali uživatelům, že nemají jezdit po chodnících mimo cyklostezky. Opakovaně jsme pak řešili především nevhodné odstavování kol a koloběžek na místech, která k tomu nejsou určená a kde překážejí. I tato situace se v poslední době zlepšila,« uvedl Vokuš.

Provozovatele a uživatele Praha 7 proto opakovaně vyzývá, aby nechávali koloběžky a kola u cyklostojanů, kterých radnice nainstalovala přes 300. »Zároveň aktuálně zavádíme kombinovaná parkovací stání pro motocykly a jízdní kola, která jsou rovněž vhodná pro odstavování sdílených kol a koloběžek,« řekl Vokuš.

Segwaye už vyřešeny

Dříve časté problémy s vozítky segway už radnice nemají. V centru Prahy a v některých dalších částech města totiž platí jejich zákaz. »Více než dvoukolová vozítka typu segway se nyní používají jednokolky, na kterých vedle turistů a mládeže jezdí i rozvozci jídel. Cizinci, například Holanďané, pak argumentují tím, že v jejich zemi je jízda na chodníku povolena. Neznalost legislativy ale neomlouvá,« dodala Seifertová.

Praha v roce 2016 rozhodla, že segwaye nesmějí jezdit v památkové rezervaci, v celé Praze 1, části Prahy 2, Žižkova, Prahy 4 a Smíchova, území Libně a Holešovic. Na provoz segwayů, které využívali především turisté, si dlouhodobě stěžovaly radnice a kritizovali ho také obyvatelé centra. Plošné vytlačení vozítek z širšího středu metropole umožnila novela zákona o silniční dopravě, který na segwaye původně pohlížel jako na chodce. Město ohledně zákazu argumentovalo právě bezpečností chodců.

(ng)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5, celkem 8 hlasů.

(ng)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


fronda
2021-12-04 01:05
Centrum Prahy i jiných měst trápí spíš automobilisté.
Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama