Více než 40 % dětí navštěvuje minimálně jednou týdně fast food

Pětina českých dětí chodí více než jednou týdně do fastfoodu, dalších 16 % pak dvakrát i vícekrát za týden. Vyplývá to z průzkumu Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP), který proběhl v průběhu měsíce května 2013 v rámci Jízd YesNeYes po českých základních školách, na vzorku 1700 dětí ve věku od 6 do 15 let. Cílem těchto jízd, jejichž hlavními protagonisty jsou herci a moderátoři Jiří Mádl a Tereza Tobiášová, je ukázat dětem, že zdravě jíst, vařit a sportovat může být i zábava.

Dotazníkové šetření potvrdilo i další nelichotivé skutečnosti o zdravém životním stylu českých dětí a teenagerů. Celkem 55 % z nich dává přednost ochuceným limonádám a jiným sladkým nápojům před minerálkou, neslazeným čajem nebo pramenitou vodou. Čtvrtina dětí reagovala na otázku, co nejraději jíš, odpovědí, že hamburgery, párek v rohlíku, brambůrky, popcorn a sladkosti. Přesto si většina českých dětí myslí, že jí zdravě! 

»Místo nedělního oběda vezmeme děti raději do některého řetězce fast-foodů. Nemůžeme se tedy divit tomu, že velká část adolescentů nesnídá či neobědvá nebo konzumuje zcela nevhodné potraviny, což samozřejmě přispívá ke vzniku obezity,« říká MUDr. Zlatko Marinov, pediatr a dětský obezitolog z Pediatrické kliniky FN Motol a 2. LF UK v Praze.

Nelichotivá čísla dokresluje i skutečnost, že 34 % dětí ráno nesnídá. Přitom právě snídaně je pro děti, ale i pro dospělé, základem zdravého životního stylu a správné životosprávy. Snídaně nám dodává energii do celého dne, což si bohužel rodiče často neuvědomují a přípravu snídaně zanedbávají. »Děti jsou velmi senzitivní bytosti a poměrně rychle přejímají návyky dospělých, a to jak ty dobré, tak bohužel i ty špatné. Například pokud my dospělí nejíme zeleninu, tak jen těžko můžeme očekávat, že ji náš potomek bude s nadšením konzumovat,« dodává Marinov.

Děti bohužel stále tráví mnoho času u počítače. Celkem 58 % z nich si hraje na počítači alespoň dvě hodiny denně, 13 % dokonce stráví u počítače pět a více hodin. Pozitivní ale je, že aktivně sportuje 54 % českých dětí, přičemž mezi nejoblíbenější sportovní aktivity patří cyklistika (16 %), plavání (15 %) a fotbal (13 %). Za zmínku určitě také stojí skutečnost, že 28 % dětí cítí problémy se svou váhou a 36 % z nich drželo, drží nebo se chystá držet nějakou formu diety.

Karel MUŠKA


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.8, celkem 12 hlasů.

Karel MUŠKA

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


knizek
2013-07-08 12:57
Kde to žijeme, že si přestáváme rozumět - kde se vzalo nějaké
"fast food" v titulku. Vnášením cizích slov do češtiny
vzniká propast mezi starší a mladší generací, navzájem si
přestávají rozumět. Pomohl tomu internet, poklonkování západu a
nynějším cizím majitelům našich podniků. Ti starší jsou
považováni za konzervy, které zbytečně mladým berou příležitost k
výdělku a ujídají z eráru (léta státu přispívali, ale vybírali to
jiní a dnešním občanům rostou dluhy). Dnešní většina by se
důchodců nejraději zbavila nějakou deportací do dožívacích
kolonií. Je třeba konečně přijmout zákon o používání češtiny
bez ovlivňování vlezpr.lkami a cizinou, abychom si opět rozuměli. Ono
se sice říká, kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem a také
koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Jenže čeština jako slovanský
jazyk přečkala věky germanizace, ale zdá se, že pomalu zaniká.
Ještě před pár desítkami let se nám dařilo češtinu zbavovat
cizineckého nánosu, ale dnes bohužel média i školy si dovolují
češtinu "obohacovat" cizími pojmy pro které už máme daleko
jednodušší, výstižnější a krásnější slova. Naši buditelé se
asi obracejí v hrobě, úplně se na ně zapomíná. Neučí se, jak se
těžko z germanismů ap. dostávali a češtinu vypiplali. Jsme jim mnoho
dlužni. Měla by se uzákonit dominance, jak užívat češtinu vedle
cizích jazyků a zakázat užívání libovolně vymyšlených slov a
zkratek, kterým většina lidí nerozumí. To by měla respektovat
zejména média a vedoucí orgány. Chyby by se měly pokutovat. Dožijeme
se nějaké nápravy?
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.